משפחה

צריכת קפה ושכיחות סוכרת במבוגרים בפינלנד, ה- JAMA , מתוך jc 415 בתשלום, למנויים – חינם!!

עשורים של שתיית קפה, הפכו את הקפה, למשקה הנפוץ ביותר בעולם.

מחקרים רבים ניסו לפענח את יתרונותיו והשפעותיו של הקפה.

הנושא נבדק ביתר לחץ דם, בתחלואה לבבית, במצבים נוירולוגיים, בסוגי סרטן שונים וגם בסוכרת. ידוע שסכרת מסוג 2 הינה מחלה המושפעת מאורח החיים.

אך השפעת הקפה עליה עדיין לא ידועה. מחקר הולנדי הראה לא מזמן, שקיים יחס הפוך בין שתיית קפה ותחלואה בסוכרת.

כמו כן, ידוע לכל, שקפאין גורם להפרשת אינסולין מתאי ביטא (Beta) בלבלב, אולם, יתכן ולקפה, על מרכיביו השונים, השפעה נוספת על התפתחות המחלה.

עפ”י נתונים בינלאומיים, צריכת הקפה בפינלאנד היא הגבוהה בעולם ועומדת על 11 ק”ג קפה לאדם בשנה. לפיכך, היה זה מעניין במיוחד, לבדוק קשר זה באוכלוסיה הפינית.

מחקר פרוספקטיבי גדול זה, המוצג בפניכם בודק את השפעת צריכת הקפה על הסיכון לפתח סוכרת והשפעת סוגי הקפה השונים על תהליך זה.

המחקר  בדק קרוב ל-180,000 שנות אדם. במהלכם התגלו כ-400 מקרי סוכרת חדשים. לאחר התאמה לגיל, נמצא ששתיית קפה רבה, היתה קשורה לBMI גבוה יותר ולעישון בשיעור גבוה יותר. וגם לל”ד נמוך יותר, לרמת השכלה נמוכה, לפעילות גופנית מועטה וצריכת תה ואלכוהול מועטות יותר. שיעור הסיכון לפתח סוכרת הלך וקטן ככל שצריכת הקפה גדלה. שיעור סיכון זה היה 1 בשותים עד 2 כוסות ביום וירד עד ל-0.26 בנשים ו-0.69 בגברים השותים 10 כוסות ביום. הירידה בסיכון היתה מובהקת סטטיסטית רק בנשים. באיחוד הנתונים של הנשים והגברים, נמצאה ירידה מובהקת סטטיסטית בסיכון לסכרת של 0.39 בשתיית 10 כוסות קפה ביום. שתיית קפה מועטה הייתה שווה בסיכונה להימנעות מוחלטת משתיית קפה.

קשר הפוך זה נבדק גם בתתי הקבוצות השונות  ונמצא בין הגילים 35 עד 64, בלא מעשנים, בבעלי עודף משקל ובכאלה שאינם צורכים אלכוהול. קשר זה גם נמצא, אך לא מובהק סטטיסטית במעשנים, בשותי אלכוהול, בשותי קפה מסונן ובשותי קפה מבושל על אש.

סוג הקפה הנצרך נבדק רק בשנים מסוימות, יותר מ80% מהפינים שותים קפה מסונן. לא נמצא קשר בין סוג הקפה, הכמות הנצרכת והסיכון לפתח סוכרת. גברים ונשים שצרכו קפה מבושל אך לא מסונן הפחיתו את סיכונם לסוכרת כמו אלו השותים קפה מסונן. אולם, לגברים השותים קפה מבושל, סיכון גבוה פי 3 לפתח סוכרת.

מחקר זה מספק עדות חותכת, לקשר הפוך וכמותי בין שתיית קפה והסיכון לפתח סוכרת מסוג 2. קשר זה נמצא בגברים ובנשים. תוצאות מחקר זה דומות לתוצאות מספר מחקרים קודמים במדינות אחרות בעולם.

המנגנון דרכו מפחית הקפה את הסיכון לסוכרת אינו ברור, אך מספר קשרים נבדקים, האחד הוא השפעת הקופאין על האנזים G-Six-PD המצוי בכבד וקשור בהתפתחות סוכרת, או השפעת הקפה על אנזים טרנספורט של סוכר במעי, או ולבסוף, בגלל המגנזיום הנמצא בקפה.

כאמור הקפאין משפיע על יצירת אינסולין בתאי בטא בלבלב, יתכן והפרשתו באלו הנמצאים בסיכון ללקות בסוכרת, בה קיים ליקוי בהפרשת האינסולין, מסייעת במניעת התפתחות המחלה.

החוקרים מסכמים, שמחקרים נוספים שיבדקו קשרים אילו בין צריכת קפה והקטנת הסיכון לסוכרת, יועילו בהבנת המנגנון ובפיתוח דרכי מניעה וטיפול חדשות בסוכרת מסוג 2.

הערת העורך: מחקר מרתק  המעלה מחשבה לבדוק את אוכלוסיית העוסקים במקצוע הרפואה הצורכים כמויות רבות של קופאין במהלך המשמרות והלימודים האין סופיים  לבחינות והתפתחות סוכרת….


Coffee Consumption and Risk of Type 2 Diabetes Mellitus Among Middle-aged Finnish Men and Women (Jaako Tuomilehto, Md, PhD)

JAMA 2004;291:1213-9

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה