משפחה

האם אפשר למנוע סוכרת סוג 1 ? LANCET , מתוך jc 415 בתשלום, למנויים – חינם!!

סוכרת מסוג 1 עשויה להיות מחלה הניתנת למניעה. מספר רב של התערבויות מוצלחות תוארו במודלים של בעלי חיים עם סוכרת. בבני אדם, תוצאות מחקרים פרוספקטיביים בקרובי משפחה של אנשים עם סוכרת מסוג 1 הראו שקיימת תקופת חביון ארוכה בין הופעת נוגדנים כנגד אנטיגנים שמקורם באיי לנגרהנס בלבלב ועד הופעת המחלה. קיום נוגדנים אלו בקרובי משפחה בריאים מדרגה ראשונה הוא גורם מנבא חזק להתקדמות לכדי מחלה.

סוכרת מסוד 1 היא מחלה קשה, ונכון להיום חשוכת מרפא, עם תקופת ארוכה המקדימה את התפרצות המחלה המאפשרות חלון הזדמנויות רחב לסריקה והתערבות.

טיפול מוקדם במינון גבוהה של nicotinamide ידוע שנים רבות כמונע התפתחות המחלה במודל בעלי חיים. בבני אדם נמצא ש- nicotinamide מספק הגנה מסויימת עבור תאי בטא לאחר אבחון סוכרת בילדים עם islet-cell antibodies (ICA). תוצאות מספר מחקרים ראשוניים קטנים בקרובי משפחה בסיכון גבוה הראו גם הם תוצאות מבטיחות, עם פרופיל בטיחות טוב. מטרת מחקר זה להעריך האם מינון גבוה של nicotinamide יביא לדחייה או מניעה של התפתחות סוכרת במטופלים הנמצאים בסיכון גבוה למחלה.

מחקר אקראי, כפול סמיות, מבוקר-פלצבו זה כלל מעל 550 קרובי משפחה של חולי סוכרת מסוג 1 עם רמות ICA מעל 20 יחידות JDF (Juvenile Diabetes Federation) ובדיקת סבילות לגלוקוז פומית. המשתתפים גויסו מ 18 מדינות באירופה, קנדה וארצות הברית, והוקצו אקראית לקבלת nicotinamide (1·2 g/m2) או פלצבו למשך 5 שנים. התוצאה העיקרית שנבחנה היתה התפתחות סוכרת במהלך תקופת המעקב.

בסיום המחקר נמצא שלא היו הבדלים בהתפתחות סוכרת בין שתי קבוצות הטיפול. מ 159 המטופלים שפתחו סוכרת במהלך המחקר, 82 נטלו nicotinamide ו77- קבלו פלצבו. לאחר תיקון לפי גיל, סבילות לגלוקוז בתחילת המחקר ורמות ה-ICA, יחס הסיכון בין שתי הקבוצות היה קרוב ל- 1. כ 30% מהמשתתפים פרשו מהמחקר ללא הבדל בין שתי הקבוצות. גם במספר התופעות השליליות החמורות לא היה הבדל בין שתי קבוצות הטיפול. טיפול בניקוטינאמיד לא השפיע על הגדילה בילדים או על הפרשת האינסולין בשלב הראשון במבחן העמסת גלוקוז תוך ורידי.

לסיכום, מתוצאות המחקר עולה שלמרות שהוכח שניתן לבצע מחקר מבוקר גדול במטרה לבחון התערבויות למניעת התפתחות סוכרת מסוג 1, הרי שניקוטינאמיד לא הראה יעילות במינון שניתן במחקר זה.


European Nicotinamide Diabetes Intervention Trial (ENDIT): a randomised controlled trial of intervention before the onset of type 1 diabetes

European Nicotinamide Diabetes Intervention Trial (ENDIT) Group

Lancet 2004; 363: 925-31

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה