משפחה

מחקר פרוספקטיבי – טיפול ב-osteoarthritis באמצעות רפואה משלימה (Ann Rheum Dis)

חולי osteoarthritis משתמשים לעיתים קרובות ברפואה משלימה ואלטרנטיבית (CAM), בתוספת למשככי הכאבים הקונבנציונאלים או כתחליף עבורם. מטרת המחקר היתה לערוך מחקר פרוספקטיבי אודות שכיחות השימוש ב-CAM לטיפול ב-osteoarthritis ואודות העלויות הישירות של הטיפול.

במחקר השתתפו 341 חולי osteoarthritis של הברך או הירך, המתגוררים במרכז ובצפון העיר סידני, אוסטרליה, וכללו 83 חולים מקרב האוכלוסיה ו-258 חולים הממתינים להחלפת ברך. מידע אודות השימוש ב-CAM נאסף פרוספקטיבית אחת לשלושה חודשים. משתנים שנבדקו היו דרוג איכות החיים הקשור לבריאות. עלויות הטיפול נרשמו פרוספקטיבית כעבור תקופת מעקב בת 12 חודשים.

שכיחות השימוש ב-CAM עמדה על שיעור של 40%, המצוי בתוך הטווח שנמצא במחקרים קודמים. ההוצאה השנתית הממוצעת על טיפולי CAM עמדה על 32.25$ (בטווח של 0-603.30$). נמצאה סבירות גבוהה יותר שהשימוש ב-CAM ימצא בקרב נשים (OR 1.8, 95%CI 1.1-3.0), בקרב חולים שדיווחו על רמת כאבים גבוהה יותר  (OR 0.97, 95%CI 0.95-0.99), ובקרב חולים שהיה סביר פחות שירכשו משככי כאבים קונבנציונליים (OR 3.3, 95%CI 1.6-7.0), כתרופות עם או בלי מרשם רופא. השימוש השכיח ביותר ב-CAM היה תוספות ויטמינים, ולאחריו שימוש בתמציות סלרי, בשמני דגים, ובמיצויי שום.

החוקרים מסיקים כי לא מצויים מחקרים קליניים ראויים התומכים בשימוש ברוב התכשירים הנרכשים על-ידי חולי osteoarthritis. הם מוסיפים כי קיים צורך בהקניית ידע אודות הסיכון והרווח בשימוש ברפואה המשלימה בקרב חולי osteoarthritis.  


Ann Rheum Dis. 2004 May;63(5):549-54.

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה