משפחה

אנמיה הקשורה ל-ribavirin בחולי HIV/HCV עלולה להגביל את התגובה לטיפול (Hepatology)

על-פי דיווח המפורסם לאחרונה, טיפול משולב באמצעות interferon-alpha-2b ו-ribavirin (שמות מסחריים:rebetron, copegus) נראה בטוח יחסית בחולים המודבקים בזיהום כפול ב-HIV/HCV, אך שיעור התגובה הויראלית הממושכת (SVR) נותר נמוך. 

החוקרים מציינים כי במחקר שנערך בחולים המודבקים ב-HCV בלבד נמצא כי הוספת ribavirin לטיפול באמצעות interferon-alpha-2b משפר את שיעור ה-SVR. בטיחות ויעילות טיפול משולב זה בחולי HIV/HCV היו ברורות פחות.

במחקר הנוכחי השתתפו 107 חולים המודבקים בזיהום כפול שחולקו באקראי לקבלת 48 שבועות של טיפול ב-interferon בשילוב מלא עם ribavirin או בשילוב דחוי ב-16 שבועות.  

החוקרים מציינים כי בשבוע ה-24 לטיפול, שיעור ה-SVR בקבוצה שקיבלה טיפול משולב מלא היה 11.3%, שהוא גבוה אך לא שונה באופן משמעותי סטטיסטית מהשיעור בקבוצה שקיבלה טיפול משולב דחוי, 5.6%. בקרב החולים שקיבלו טיפול משולב מלא, באלו שבהם נמצא גנוטיפ 1 של HCV נמצא שיעור SVR של 2.5% בלבד, בעוד בקרב אלו שבהם נמצאו הגנוטיפים האחרים נמצא שיעור של 41.7% (ערך P=0.002).

החוקרים מאמינים כי ניתן היה להשיג שיעור SVR גבוה יותר אילולא היו הפסקות תכופות בטיפול והורדות במינון ה-ribavirin בשל הופעת אנמיה. ב-55 חולים הופסק הטיפול מוקדם, לרוב בשל תופעות לוואי, וב-21 חולים הופחת מינון ה-ribavirin בשל הופעת אנמיה. בשתי קבוצות הטיפול ניתן היה לחזות את הורדת המינון על-פי שימוש ב-zidovudine.

החוקרים מציינים כי לא נמצאו עדויות לכך שהטיפול ב-ribavirin וב-interferon-alpha-2b פגם בבקרה על מצב זיהום ה-HIV. למעשה, בקומץ מהחולים, נמצא הטיפול קשור לעליה בספירות תאי ה-CD4 ולירידה בהעמסה הויראלית לרמה בלתי ניתנת לגילוי.

במאמר המערכת המצורף מציין הכותב כי למרות שחלק מהחולים ומהרופאים מאוכזבים משיעור ה-SVR הנמוך יחסית עליהם להבין שמחקר זה מהווה צעד ראשון חשוב בעקומת למידה חדה שתגדיר את הטיפול הסטנדרטי בזיהומי צהבת C בחולי HIV.

הוא מוסיף כי נתונים ממחקר זה וממחקרים אקראיים מבוקרים עתידיים יספקו את העדויות הדרושות לעימות יעיל יותר עם הבעיה הגוברת של מחלת כבד הקשורה בזיהומי צהבת C המופיעה בחולי HIV.

Hepatology 2004;39:906-908,989-998.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה