משפחה

הצגה קלינית נדירה של בעיות בתנועתיות המעי לאחר תקופת הינקות: סימפטומים דמויי הפרעות עיכול (pediatr int)

צורות הצגה קליניות שונות של הפרעות בתנועתיות המעיים (MA) מוכרות גם אחרי תקופת הינקות. בסקירה זו מתארים החוקרים 4 מקירם של ילדים שאובחנו ב-MA המופיעה עם מאפיינים קליניים דמויי סימפטומים של הפרעות עיכול.

3 ילדים בגילאי 8 חודשים עד 7 שנים, בעלי היסטוריה של שלשול ממושך ובעיות גדילה בשל הפרעות בעיכול, הופנו למחלקה לניתוחי לילדים להערכה רפואית בשל חשד להימצאות MA. חולה נוסף הינו ילד בן 10 שנים, שטופל בשל בעיות עיכול במשך 6 שנים, והגיע למחלקה בשל אבחון חסימה אקוטית בתרסריון. משכם הממוצע של הסימפטומים עמד על 35 חודשים, עם טווח של 8 חודשים עד 6 שנים. כל החולים עברו הערכות נרחבות ובוצעו בהם טיפולים נסיוניים שונים ללא הופעת כל שיפור בסימפטומים. באחד החולים אף בוצעה ביופסיה של המעי הדק.

התלונות הראשוניות שהוצגו בשלושת החולים היו שלשול כרוני ובעיות בגדילה. בחולים אלו נמצאה היסטוריה של כאבי בטן עווייתיים כרוניים (באחד מהחולים) או תקופתיים (בשניים מהחולים), ושל הקאות תקופתיות (בשלושתם). בחולה הנוסף נמצאה מחלה חריפה, עם שלשול כרוני, בעיות גדילה, יחד עם היסטוריה של כאבי בטן תקופתיים והקאות.

החולים נמצאו מתחת למאון ה-30 מבחינת משקל גופם וגובהם. ממצאי המעבדה העלו חסר בחלבונים, מחסור באלבומין, תיפקודי כבד מוגברים ואנמיה בכל החולים. בחולה שהגיע במצב האקוטי נמצא סימן של בועה כפולה על גבי צילום הבטן שבוצע בעת הגעתו. בשלושת החולים האחרים בוצע צילום במהלך התקף של כאבי בטן ו/או הקאות והוא חשף ממצאים של חסימת מעיים חלקית. האבחנה אושרה באמצעות סדרת בדיקות של מערכת העיכול העליונה.

במהלך נתיחת הבטן דווח על בעיות תנועתיות קלאסיות עם עדויות נסיבתיות להתכווציות כרוניות. בכל החולים נמצאו תוצאות בדיקות מעבדה תקינות כעבור 3 שבועות וכעבור 5 שבועות מן הניתוח, והם נמצאו מעל למאון ה-30 כעבור 6 חודשים.

החוקרים מסיקים כי אי-תקינויות בתנועתיות המעי צריכות להכלל באבחנה המבדלת של ילדים המציגים מאפיינים קליניים דמויי סימפטומים של בעיות עיכול.

pediatr int 46; 2, 167

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה