משפחה

רמות נמוכות של B-12 קשורות לעליה בקצב אבדן מסת עצם (J Clin Endocrinol Metab)

תוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסמו לאחרונה מוצאות כי רמות נמוכות של ויטמין B-12 קשורות לעליה בקצב אובדן מסת עצם.

החוקרים כותבים כי למרות שויטמין B-12 מוכר בהשפעתו על התהליך ההמטו-פויתי ועל מערכת העצבים, מעט מאוד ידוע על השפעתו על רקמות השלד. הם מסבירים כי כמה מחקרים מסוג cross-section הראו כי רמות נמוכות של B-12 בסרום קשורות לירידה ברמת סמנים של בניית עצם.

החוקרים אספו נתונים ומדדו את צפיפות המינרלים בעצם (BMD) בקרב קבוצת נשים לבנות בגיל 65 שנים ומעלה שנבחרו מתוך אוכלוסיית נשים שנרשמו למחקר אודות שברים אוסטיאופורוטיים. מדידות המעקב כללו BMD של הירך והאזור שתחתיו שבוצעה כעבור שנתיים, BMD של ה-сalcaneus שבוצעה כעבור 5.9 שנים ו-BMD של הירך שבוצעה כעבור 3.5 שנים.

במקביל למדידות ה-BMD, נערכו מדידות של רמות ויטמין B-12 בסרום ל-83 נשים שאינן מקבלות טיפול בתחליפי אסטרוגן, שנבחרו באקראי.

שיעור השינוי השנתי ב-BMD הכללי בירך היה 1.6% (95%CI, -2.4% to -0.8%) בנשים שבהן נמצאו רמות ויטמין B-12 בערך של 280pg/mL ולמטה ממנו, ו-0.2% (95%CI, -0.5% to 0.2%) בנשים שבהן נמצאו רמות ויטמין B-12 בערכים גבוהים מ-280pg/mL (ערך P=.003) אחרי התאמה לגיל, למשקל, ולאתר הבדיקה. בניתוח נפרד של הנתונים שנאספו מאזורים שמתחת לירך נמצאו תוצאות דומות. אולם, רמות ויטמין B-12 בסרום לא נמצאו קשורות משמעותית לאובדן עצם ב-сalcaneus.

מגבלות המחקר כוללות חוסר יכולת הכללה של הנתונים באוכלוסיות אחרות, מיעוט נבדקות בעלות חסר בויטמין B-12 ביחס למצופה באוכלוסיה מייצגת יותר, ומדידות ביוכימיות המבוססות על בדיקה יחידה. לכן, ממליצים החוקרים על ביצוע מחקר נוסף.  

החוקרים מסכמים כי רמות ויטמין B-12 נמוכות בסרום קשורות לעליה בשיעור אובדן מסת עצם בירך, אך לא ב-сalcaneus בנשים מבוגרות. לטענתם מן הממצאים עולה האפשרות כי מתן תוספת ויטמין B-12 או ייעוץ תזונתי והתאמת דיאטה לנשים מבוגרות עשויים לשמש בהורדת קצב אובדן מסת העצם.

J Clin Endocrinol Metab. 2004;89:1217-1221

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה