משפחה

מחלה אימונופרוליפרטיבית קשורה להימצאות חיידי קמפילובקרטר ? מתוך JC 410, ה-NEJM

מחלה אימונופרוליטיבית של המעי הדק המוכרת גם כמחלה של שרשראות אלפא היא לימפומה מסוג ( MALT   (mucosa-associated lymphoid-tissue המאופיינת בהסננה של דופן המעי על-ידי אוכלוסיה של תאי פלסמה (plasma-cell) המפרישים אימונוגלובולין מונוטיפי המורכב משרשרת כבדה בלבד.


הסננה לימפואידית זו גורמת להפרעות בספיגה ו-protein-losing enteropathy. המחלה עלולה לגרום לשינויים היסטו-פתולגיים שונים החל מהסננה לימפואידית הנראית שפירה ועד צורה ממאירה ומפושטת של large-B-cell lymphoma.

מחלת המעי הדק האימונופרוליפרטיבית נפוצה בעיקר במזרח התיכון, המזרח הרחוק ואפריקה. התפוצה הגאוגרפית המוגבלת של המחלה הובילה להשערה שלגורמים סביבתיים עשוי להיות תפקיד פתוגני.

כמו כן, נמצא שבשלב המוקדם המחלה מגיבה לטיפול באנטיביוטיקה, עובדה המרמזת כי זיהום חיידקי עשוי להיות הגורם למחלה, אך ניסיונות קודמים לזהות את הגורם נכשלו.

מטרת מחקר זה לזהות את הגורם למחלה תוך שימוש בשיטות מולקולריות, כולל PCR, DNA sequencing, FISH ובדיקות אימונו-היסטו-כימיות של רקמה מביופסיות מעי דק משורה של מטופלים עם מחלה אימונופרוליפרטיבית של המעי הדק.


בחינה של הרקמה ממטופל עם מחלה אימונופרוליפרטיבית של המעי הדק שהגיבה באופן מרשים לטיפול אנטיביוטי גילתה נוכחות של החיידק Campylobacter jejuni. בחינה רטרוספקטיבית של דגימות מעי דק שנשמרו גילתה זני קמפילובטר ב4- מתוך 6 דגימות שנלקחו ממטופלים נוספים שאובחנו עם המחלה.

תוצאות המחקר מעידות שיש קשר בין זיהום בקמפילובטר למחלה אימונו-פרוליפרטיבית במעי הדק ויש להוסיף את החיידק לרשימת הפתוגנים האחראיים למצבים אימונופרוליפרטיביים. ממצאים אלו עשויים להוביל לשיפור באבחון, בטיפול ובמניעה של המחלה בעתיד.

הערת העורך: מכיוון שאנו נמצאים באיזור בו המחלה נפוצה, למימצאי מחקר זה חשיבות רבה במיוחד. על פי ממצאים אלו יש מקום לשקול בדיקת נוכחות חיידק הקמפילובטר במקרים החשודים של מצבים אימונופרוליפרטיביים.


Immunoproliferative Small Intestinal Disease Associated with Campylobacter

jejuni. M Lecuit et al. NEJM Volume 350:239-248, January 15, 2004 Number 3.,  

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה