משפחה

Acomplia של סנופי מציגה תוצאות מרשימות בהפחתת משקל וגמילה מעישון

תוצאות מבטיחות לתרופה החדשה של סנופי סינטבלו לגמילה מעישון והפחתת משקל (בו זמנית !) הנמצאת בהליכי פיתוח ובדיקות מתקדמים.

התרופה,( rimonabant (Acomplia® עובדת על מנגנון של חסימת חוסם ה-CB1 במערכת האדנוקנבינואידית של המוח, אשר אחראית על תחושת הרעב וגם קשורה להתמכרות לניקוטין. נראה שמערכת זו קשורה גם להתמכרות לאלכוהול.

שליטה וחסימה על מערכת זו גורמים איפוא להפחתת הצורך באכילה ועישון. במחקר שהוצג בכנס הבינ “ל של הקולג’ האמריקאי לקרדיולוגיה נחשפו תוצאות ראשונות של מחקר phase III של התרופה.

השתתפו במחקר 1,036 מטופלים הסובלים מהשמנת יתר (BMI בין 27 ל-40), ושומנים בדם אשר טופלו ברימונבנט במינונים של 5 מ”ג או 20 מ”ג וקבוצת פלצבו ואשר הונחו להפחית את צריכת הקלוריות ב-600 קלוריות ליום.

נקודת הקצה המרכזית שנבחנה הייתה הפחתת משקל. נקודות הקצה המשניות היו שיפור במדדי התסמונת המטבולית: יתר לחץ דם, כולסטרול, טריגלצרידים, רמות סוכר בדם.

לאחר שנת מעקב אחת נמצא שהקבוצה שטופלה ב-20 מ”ג הפחיתה 8.6 ק”ג במשקלה לעומת 2.4 ק”ג בקבוצת הבקרה. בנוסף, כמחצית מהמטופלים בקבוצת הטיפול ב-20 מ”ג הפחיתו יותר מ-10% ממשקל גופם, ו-73% מהקבוצה הפחיתו לפחות 5% ממשקל גופם.כמו כן בקבוצה זו פחת היקף המתניים ב-9.1 ס”מ, הפחתה משמעותית גבוהה יותר מאשר בקבוצת הפלצבו.

שיפור הושג גם במדדים המטבולים השונים בקבוצת הטיפול של ה-20 מ”ג: לעומת 53% שסבלו מסינדרום מטבולי בתחילת המחקר, בסופו נשארו עם סנדרום מטבולי רק 26% . 

מחקר שני על אותה תרופה בחן את השפעתה על גמילה מעישון. במחקר זה השתתפו 787 מעשנים שחולקו לקבוצה שקיבלה 5 מ”ג, 20 מ”ג ופלצבו.

קבוצת המטופלים עישנה בתקופת הבסיס ממוצע של 23 סיגריות ליום למשך תקופה של 11-24 שנים, ואופיינה כתלויית ניקוטין ברמה בינונית עד גבוהה ע”פ סולם פגרסטרון.

לאחר שנת מעקב אחת נמצא ששיעור הגמילה בקבוצת ה-20 מ”ג הגיע לרמה של 36%, לעומת 20% בקבוצת הפלצבו. במקביל, הקבוצה שטופלה ב-20 מ”ג הפחיתה 0.3 ק”ג בממוצע ממשקלה, לעומת 1.1 ק”ג עלייה במשקל בקבוצת הפלצבו.

ההפחתה במשקל נמצאה רק בקרב אלו שסבלו ממשקל יתר. על בסיס תוצאות מבטיחות אלה פועלת סנופי במרץ לזרז ולקדם את תהליך האישור והרישום של התרופה, וההערכה היא שהתרופה תהיה מוכנה לשיווק בתחילת שנה הבאה.

זהו אחד המוצרים המבטיחים בעלי הפוטנציאל הגדול מתוך רשימת התכשירים של סנופי הנמצאים בתהליך פיתוח והשקה לשוק.

התכשירים הבולטים הנוכחיים של סנופי כיום הם הפלויקס והקסטרל. לאחרונה הגישה החברה הצעת השתלטות עויינת על חברת אוונטיס, והנושא נמצא כעת בתהליך התדיינות, כשהמועד למימוש ופקיעת ההצעה הוא לקראת סוף אפריל.

בארץ פועלת סנופי באמצעות חברת בת ומנוהלת ע”י עליזה פרקש.

לדיווח ב-druginfo

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה