יעילות אספירין ב- Polycythemia Vera , ה – NEJM, מתוך jc 409


Efficacy and Safety of Low-Dose Aspirin in Polycythemia Vera.

R Landolfi. NEJM Volume 350:114-124 January 8, 2004 Number 2


למאמר 

פוליציתמיה ורה (Polycythemia vera) היא הפרעה כרונית המתבטאת בשגשוג קלונאלי של תאים המטופוייטים מוקדמים המגדילים בהדרגה את מסת התאים האדומים.

מצב זה גורם לצמיגות יתר של הדם ולהפרעות בזרימת הדם במטופלים עם פוליציתמיה ורה. מכיוון שסיבוכים תרומבוטיים הם הגורם העיקרי לתחלואה ותמותה במטופלים אלו, יש צורך בטיפולים כמותרפיים והקזות דם במטופלים שנמצאים בסיכון גבוה לאירועים תרומבוטיים.

יעילות טיפול נוגד קרישה במטופלים אלו אינו ברור.

לרוב נמנעים משימוש באספירין משום מחקר שבחן את הטיפול באספירין המטופלים עם פוליציתמיה ורה מצא שכיחות גבוהה של דימומים במערכת העיכול במטופלים שקבלו מינון גבוה של אספירין (900 מ”ג ליום). עם זאת, לאחרונה נעשתה בחינה מחודשת של הטיפול באספירין במטופלים אלו, בעיקר משום שנמצאו עדויות לכך שניתן להשיג השפעה אנטי-תרומבוטית גם במינונים נמוכים יותר.

העלייה בייצור thromboxane שמתרחשת בפוליציתמיה ורה מצביעה כי הפעלת הטסיות בתלות בתרומבוקסן היא בעלת תפקיד מרכזי בהגברת הסיכון לתרומבוזיס במטופלים אלו.

מחקר רב-מרכזי, אקראי, כפול-סמיות ומבוקר-פלצבו זה בחן את השימוש במינון נמוך של אספירין במטופלים עם פוליציתמיה ורה.

במחקר נכללו 518 מטופלים עם פוליציתמיה ורה, ללא התוויות מיוחדות או התוויות נגד לטיפול באספירין. החוקרים בחנו את הבטיחות והיעילות של טיפול מניעתי באספירין במינון 100 מ”ג ליום בהשוואה לפלצבו.

התוצאות העיקריות שנבחנו היו השיעור המצטבר של אירועי אוטם לא קטלני בשריר הלב, אירועי שבץ לא-קטלני, תסחיף ריאתי, אירוע תרומבוטי חמור או מוות מסיבות קרדיו-וסקולריות. זמן המעקב המוצע היה כ-3 שנים.

תוצאות המחקר הראו שטיפול באספירין, בהשוואה לפלצבו, הפחית את הסיכון המשולב של אוטם לא-קטלני בשריר הלב, שבץ לא-קטלני, תסחיף ריאתי, תרומבוזיס ורידי חמור או מוות מסיבות קרדיו-וסקולריות (סיכון יחסי 0.4). לא היה הבדל בשיעור התמותה הכללית והתמותה מסיבות קרדיו-וסקולריות בין הקבוצות. הסיכון לדימומים חמורים בקבוצת הטיפול באספירין היה מוגבר, אך לא באופן משמעותי סטטיסטית.

מסקנת החוקרים היא שטיפול באספירין במינון נמוך עשוי למנוע סיבוכים תרומבוטיים במטופלים עם פוליציתמיה ורה ואינו כרוך בסיכון גבוה מזה שנצפה במחקרים שבחנו טיפול באספירין במינון נמוך באוכלוסיה ללא פוליציתמיה ורה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה