משפחה

הוכחה לקיום רגישות יתר של חוט השדרה בחולים הסובלים מכאב כרוני לאחר פציעת whiplash ובחולי פיברומיאלגיה


שלומית בושי- עורכת מדור פיזיותרפיה

Borut Banic, Steen Petersen-Felix, Ole K. Andersen, Bogdan P. Radanov, P.M. Villiger, Lars Arendt-Nielsen, Michele Curatolo. Evidence for Spinal Cord Hypersensitivity in Chronic Pain After Whiplash Injury and in Fibromyalgia. Pain. 2004 Jan;107(1-2):7-15.

מחקרים מראים כי חולים הסובלים מכאב כרוני בעקבות פציעת whiplash ובפיברומיאלגיה מראים תגובה מוגזמת של כאב בעקבות גירוי תחושתי לרקמות בריאות שלא נפגעו. מכניזם הכאב בתופעות אלה עדיין לא ברור.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת ברן ביקשו להראות כי קיימת רגישות יתר של מערכת העצבים בחולים הסובלים מכאב כרוני בעקבות פציעת whiplash ובפיברומיאלגיה.

החוקרים השתמשו ב Nociceptive withdrawal reflex כמדד אלקטרופיזיולוגי על מנת לכמת את רמת האקסיטביליות של הנוירונים בחוט השדרה.

Nociceptive withdrawal reflex הוא רפלקס ספינלי של הגפה התחתונה שמופעל על ידי גירוי מכאיב של עצב תחושתי. גירוי של ה- sural nerve מעורר תגובת flexion ב- biceps femoris, שנראית ב- EMG. עוצמת הגירוי המינימלית שמספיקה על מנת לעורר את התגובה מוגדרת כסף הרפלקס, ועולה בקנה אחד עם עוצמת הגירוי המינימלית הגורמת לתחושת כאב. הסף הזה ידוע מתוך מחקרים קודמים.

אוכלוסית המחקר כללה 27 נבדקים הסובלים מכאב כרוני לאחר whiplash, 22 נבדקים הסובלים מפיברומיאלגיה ו- 29 נבדקים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת.

גירוי חשמלי ניתן באיזור העצבוב של ה- sural nerve, דיסטלית ל- lateral malleolus מימין ונמדדה תגובת הרפלקס באזור biceps femoris ו- rectus femoris ב- EMG.

הגירויים החשמליים הופעלו עד ש:

1. הופק רפלקס.

2. התעוררה תחושת כאב.

תוצאות המחקר הראו כי עוצמת הגירוי הנדרשת על מנת להפיק את הרפלקס הספינלי,כלומר סף הרפלקס, היה נמוך באופן משמעותי אצל הנבדקים הסובלים מכאב כרוני לאחר whiplash ופיברומיאלגיה בהשוואה לקבוצת הביקורת. זה מדגים מצב של רגישות יתר של נוירונים בחוט השדרה בתגובה לגירוי פריפרי.

נוסף לרפלקס החוקרים בדקו את סף הכאב בתגובה לגירוי החשמלי, ומצאו סף נמוך לכאב בקבוצת ה- whiplash והפיברומיאלגיה בהשוואה לנבדקים בריאים. ההבדל נמצא משמעותי סטטיסטית רק לגבי קבוצת הפיברומיאלגיה, עובדה היכולה להצביע על כך שבדיקת הרפלקס עשויה להיות רגישה יותר לגילוי רגישות יתר של מערכת העצבים המרכזית.

מחקרים קודמים בדקו את עוצמת הגירוי הדרושה על מנת לעורר כאב באוכלוסיות אלה, ומצאו שסף הכאב היה נמוך אצלהם לעומת נבדקים בריאים. מחקרים אלה בעיקרם סוביקטיבים.

מחקר זה הוא הראשון שהצליח להראות כי קיימת רגישות יתר של הנוירונים בחוט השדרה במצבים של כאב כרוני לאחר whiplash ובפיברומיאלגיה.

החוקרים לא מציעים מסקנות לגבי הגורם לתופעה זו, אך הימצאות רגישות יתר של מערכת העצבים המרכזית בשתי תופעות אלה השונות זו מזו, מצביעה על כך שייתכן שתופעה זו קיימת גם במצבים אחרים של כאב מוסקולוסקלטלי כרוני.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה