משפחה

ניסיון ונוהל ברפואת ילדים: הגדילה הפיזית של התינוק – מתי תינוק אינו גודל כצפוי ? /פינתו של פרופ’ פריאר

כדי לענות על שאלה זו אין להסתפק בשקילה אחת. הגדילה היא תהליך דינמי וחייבים אנו לדעת באיזה קצב התינוק גודל בפרק זמן מסויים. בכל חישוב יש לקחת בחשבון משך ההריון, משקל הלידה, וממדי ההורים.
 

            יש לבקש את עזרת ההורים במדידת האורך. המדידה נעשית על קרש מדידה יציב. כאשר משכיבים התינוק על הקרש ההורה אחראי על הידוק הראש לקצה המאונך העליון של הקרש  ואילו הרופא מהדק את הקרש המאונך התחתון החלק הנע- לרגליים. לעיתים קרובות הרופא או האחות מנסים לבצע את הבדיקה ללא עזרת ההורה והדבר גורם לחוסר דיוק במדידה.

            מאיזה גיל בודקים אורך או גובה בעמידה ? מקובל למדוד גובה בעמידה החל מגיל שנתיים. השינוי בצורת המדידה מטעה. התמונה המתקבלת – ירידה בגובה. הגובה הנמדד בעמידה תמיד פחות מהאורך הנמדד בשכיבה.

            שקילת התינוק נעשית כאשר הוא ערום. לעיתים קרובות אמהות מבקשות שלא להוריד את החיתול או חלק אחר של הלבוש. חשוב לזכור כי השקילה חייבת להיות מדויקת ולא רצוי לוותר להורים בעניין זה. 

הפרעה בגדילה בתסמונות ספציפיות: 

תינוקות שנולדו עם תסמונות Turner , Down ו בתסמונת Klinefelter   , קצב הגדילה שונה משל תינוקות בריאים. לתינוקות הסובלים מתסמונות אלה קיימות עקומות גדילה מותאמות.
 
תינוקות שנולדו Small for gestational age

            תינוקות שמשקל הלידה שלהם פחות מהצפוי בהתחשב במשך זמן ההריון מוגדרים כ “קטן לגילם” ובלועזית “Small for gestational age” . כיצד נתייחס אליהם ?

מחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות קובעים כי טיפול בהורמון גדילה יכול להועיל לילדים שנולדו קטנים לגיל העובר, SGA – small for gestational age.  לכן חשוב לדעת את אמות המידה הדרושות למתן טיפול הורמונלי זה.

            העובר הבריא גדל בקצב הניתן לחזוי. קיימות עקומות גדילת עובר, ואלה מאפשרות לנו לקבוע  אצל האישה ההרה האם העובר גדל בקצב הצפוי.  יילוד שמשקלו נמצא מתחת לאחוזון השלישי לגיל העוברי, לפי העקומות העובריות, מוגדר  כ SGA דהיינו קטן לגיל העוברי, ולהיפך משקל מעל האחוזון ה 97 נחשב גדול לגיל העוברי או LGA large for gestational age.  בין השיטות לקביעת גיל העובר הבדיקה העל קולית נחשבת לאמצעי המדויק יותר.

            מדוע חשוב לנו לדעת האם העובר קטן לגילו? האם התינוק שנולד SGA חשוף ליותר סיכונים ? קיים סיכון מידי וקיים גם סיכון לטווח ארוך. הסיכון המידי-  תחלואה ותמותה בחודשי החיים הראשונים גבוהה מזו של תינוקות בעלי משקל רגיל. והסיכון בטווח הארוך, עקומת הגדילה במרוצת השנים תישאר מתחת לאחוזון השלישי.

כמו כן  תינוקות שנולדו SGA  יסבלו ממצב של תחלואה גדולה יותר גם בטווח הארוך. לתינוקות  אלה  נטייה לסבול מעמידות לאינסולין אשר יתפתח במרוצת הזמן  לסוכרת סוג II , להפרעות בשומני הדם, ללחץ דם גבוה ולהשמנה.

           בהמשך, בגיל הילדות יתפתחו גם בעיות פסיכו-סוציאליות. בעיות אלה הן רגשי נחיתות, קושי ליצור קשרים עם בני אדם, בעיות התנהגותיות והפרעות למידה.         

            כאן המקום להסביר כי גדילה עוברית  שונה ממקום למקום בעולם. ההבדלים הם פיזיולוגיים ואתניים.  כדוגמא תינוק ממוצא תימני קטן מתינוק ממוצא צפון אפריקאי.    וכן הגובה  מעל פני הים משפיע. לחץ החמצן באוויר יורד כאשר עולים מעל פני הים,  וכתוצאה מכך גדילת העובר איטית יותר. להבדלים אלה אפשר לקרא הבדלים פיזיולוגיים.

לאטיולוגיה של SGA  מספר גרמים וניתן לחלקם לשלוש קבוצות:-

1.         גורמים הנובעים ממצבה של האם. 

            גיל האם משפיע על גודל העובר.  צעירה שטרם מלאו לה 16 שנה או אם שגילה מעל 35  נוטות ללדת תינוקות קטנים יותר.  לידת תאומים, כמובן, – משקל כל יילוד נמוך מהצפוי. מחלות    – תת-תזונה, לחץ דם גבוה, מחלות כליה כרוניות וזיהום כגון הוירוס של אדמת, יכולים לעכב גדילת העובר. כך גם רעלים, למשל אלכוהול ועישון מפחיתים את משקל הילוד, וכן  מספר תרופות, כגון תרופות אנטי-אפילפטיות.

2          גורמים הנובעים ממצבו של העובר.

בעובר, הפרעות גנטיות והפרעות כרומוזומליות כגון תסמונת TURNER וכן זיהומים דוגמת CMV  מונעים גדילה תקינה.

3          גורמים הקשורים לפתולוגיה בשליה

כל דבר אשר יפריע באספקת הדם לעובר, יפריע בו זמנית לגדילת העובר.

            נחזור לנושא המרכזי – מי זקוק באמת לטיפול הורמונלי ?  התשובה היא כי לא כל ילד אשר נולד קטן לגיל העוברי, זקוק לטיפול הורמונלי. רוב רובם  של התינוקות יעלו במשקל ובגובה, בקצב מהיר יותר מהמקובל, ובסוף השנה הראשונה  ישיגו את הממדים הצפויים בגיל זה.

 במילים אחרות, אצל 90% התינוקות אלו יתרחש שיגשוג מזורז – catch-up growth.  אצל כ 10% מהתינוקות תופעת השגשוג המזורז  אינה מופיעה,  והם יישארו מתחת לאחוזון ה 3 בסוף השנה הראשונה.

עשרת אחוזים אלה מכלל אוכלוסיית ה SGA, מועמדים לטיפול הורמונלי. ועם זה חשוב לציין כי המדיניות כיום היא להמתין  שנה נוספת ולעקוב אחר הגדילה, ורק לאלה שבתום השנה השנייה עדיין יהיו מתחת לאחוזון השלישי,  כדאי לשקול טיפול בהורמון גדילה.

            הערת סוגריים :-אנחנו מדברים כאן במונחים של אחוזונים, אך כדאי לציין שחוקרים רבים מעדיפים  להשתמש במונח סטיות תקן  ובלי שנערוך חישוב מתמטי של  סטית התקן, רצוי להזכיר כי האחוזון השלישי הוא קרוב לשתי סטיות תקן מתחת לממוצע.

            בארצות הברית החליטו שלטונות המזון והתרופות ה FDA– לאשר מתן הורמון גדילה לילדים שנולדו SGA  בגיל שנתיים, בתנאי שלא נצפה אצלם  catch up growth. מספר מחקרים מוכיחים  כי ילדים אלה שטופלו בהורמון גדילה, קצב הגדילה   השתפר. אם כן רצוי להתחיל בטיפול לא יאוחר מגיל שלש – כי הטיפול ההורמונלי יעיל  ביחס הפוך לגיל.

            למען הבהירות, חשוב לציין כי  תינוקות שנולדו SGA אינם לוקים בחסר הורמון גדילה ואין שום עדות כי הורמון זה היה חסר בחיים העובריים.  אך יעילות הטיפול הוכחה, כאמור, במחקרים שהראו כי לקבוצה סגולית זאת, יש יתרון בתוספת  הורמון גדילה וכי כמעט אצל כולם  נמצאה עליה בקצב הגדילה, וכי תוך שנה של טיפול הם משיגים את האחוזון השלישי.

            נקווה ששיטת טיפול זו תהווה פתרון לילדים הסובלים מ SGA ואינם משיגים את משקלם הרצוי באופן ספונטני.     

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה