משפחה

Thrombotic Thrombocytopenia הקשורה בשימוש ב-Clopidogrel מחייבת אבחון וטיפול מוקדמים (Stroke)

מדיווח שפורסם לאחרונה עולה כי יש לזהות מוקדם ולטפל במהירות ב-thrombotic thrombocytopenia, TTP, המופיע כתוצאה מטיפול ב-clopidogrel (שם מסחרי: Plavix)באמצעות החלפת פלסמה, בכדי להמנע משיעור תמותה גבוה.

אחד החוקרים מסביר כי על הרופאים הרושמים clopidogrel להיות מודעים להתרחשות הנדירה של TTP המופיע זמן קצר לאחר תחילת הטיפול. לדבריו, הסינדרום אמנם נדיר אך מופיע באופן פתאומי ועלול לסכן חיים.  

החוקרים סקרו דו”חות אודות 50 מקרים שפורסמו על -ידי חוקרים עצמאיים, על-ידי ספקי תרופות ועל-ידי ה-FDA, בכדי לספק מידע עדכני אודות המאפיינים הקליניים והמעבדתיים של TTP המופיע כתוצאה משימוש ב-cloidogrel.

החוקרים מוצאים כי בהתבסס על ביטחון האבחנה ב-TTP ועל היסטורית השימוש ב-clopidogrel עולה כי 37 מהמקרים שאופיינו כ-TTP הופיעו ככל הנראה או כתוצאה אפשרית של הטיפול ב-clopidogrel.

הדיווח מציין כי רוב החולים (65%) הופיעו כעבור שבועיים של טיפול. הממצאים העיקריים כללו thrombocytopenia (ב-100% מהם), אנמיה המוליטית מיקרו-אנגיופטית (ב-100% מהם), שינויים נוירולוגיים (ב-47.4% מהם), אי-ספיקת כליות (ב-28.8% מהם) וקדחת (ב-26.3% מהם).

החוקרים מציינים כי שיעור ההשרדות הכללי עומד על 73% והשרדות נמצאה סבירה יותר באופן משמעותי בקרב אלה שקיבלו החלפת פלסמה מלאה בתוך 3 ימים מזמן הופעת ה-TTP (שיעור השרדות של 100%) מאשר בקרב אלה שקיבלו החלפת פלסמה מלאה בזמן מאוחר יותר (שיעור השרדות של 27.3%).

עוד מצויין כי בקרב אלה שלא טופלו בהחלפת פלסמה מלאה תוך 3 ימים מזמן הופעת ה-TTP, השרדות גבוהה יותר נמצאה בקרב המקרים שהיו מתונים יותר בזמן האיבחון (שיעור של 60%), מאשר בקרב אלה שבהם אובחן מצב חמור יותר (שיעור של 0%).

ב-4 חולים נדרשו יותר מ-20 החלפות פלסמה מלאות לפני העלמות ה-TTP, וב-3 חולים הופיעה לפחות הישנות אחת במהלך שנה מזמן האפיזודה הראשונה והפסקת הטיפול באמצעות cloidogrel.

החוקר מסביר כי סימפטומי התופעה הנדירה הזו הם דרמטיים למדי, אך עלולים להיות מאובחנים בטעות כשבץ. אולם, הוא מסביר, ספירת הטסיות ונוכחות schistocytes הנמצאים בבדיקת משטח הדם הפריפרי הם למעשה דיאגנוסטיים.

הוא חוזר ומציין כי כאשר נצפית תופעה נדירה זו יש להתחיל ב-plasmapheresis מוקדם ככל  הניתן. הוא מדגיש כי על רופאים שנתקלים במקרים אלה לדווח על כך באופן מפורט ל-FDA או ליצרן התרופה.

Stroke 2004;35:533-537,537-538.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה