משפחה

תגובת האגודה למלחמה בסרטן להחלטת הממשלה בנושא הצעת החוק לאיסור מכירת סיגריות לקטינים

רקע

הממשלה קיבלה הבוקר (יום א’) בישיבתה השבועית את הצעתו של שר הבריאות, דני נוה, להגיש לאישור הכנסת חוק האוסר למכור סיגריות ומוצרי טבק לילדים ולנוער מתחת לגיל 18.

“האגודה למלחמה בסרטן מברכת על כל צעד חקיקתי שיש בו כדי להלחם בתמותה ובתחלואה הנגרמים מעישון טבק. כידוע העישון הנו גורם המוות מספר אחד הניתן למניעה. מדי שנה מתים מעישון בישראל 10,000 איש. יותר מאשר מספר האנשים שמתים בתאונות דרכים, פעולות איבה ואיידס גם יחד.

על פי מחקרים רבים שנערכו בארץ ובעולם גיל התחלת העישון יורד עם השנים. כ- 75% מהמעשנים מתחילים לעשן כבני נוער, מתמכרים לניקוטין והופכים למעשנים כאנשים בוגרים. הפרסומת ושיטות השיווק המתוחכמות הם הגורם המשמעותי ביותר להתחלת העישון בקרב בני נוער. פרסום ושווק תפקיד מכריע בהעלאת אחוז המעשנים בקרב בני נוער ונקודת המכירה היא חלק ממערך השיווק והפרסום.

החלטה זו של ממשלת ישראל הינה נדבך נוסף ביישום סעיף 16 באמנת ארגון הבריאות העולמי לפיקוח על הטבק, עליה חתם שר הבריאות ובזכות כך אנו מצטרפים ל 192 מדינות נאורות ברחבי העולם אשר פועלות מתוך דאגה עמוקה מהעלייה בהיקף העישון ושאר הצורות של צריכת טבק בקרב ילדים ומתבגרים בכל רחבי העולם, ובמיוחד מהירידה בגיל המעשנים.

האגודה למלחמה בסרטן תמשיך ותפעל בנושא מול משרד הבריאות, הכנסת והממשלה. זה כבר כמה שנים שהאגודה למלחמה בסרטן, מסייעת בקידום חקיקה אשר תגביל את העישון ומנהלת מסעות הסברה בנושא העישון הפסיבי ועתה לאחר אישור הממשלה תפקידנו בהצרת הצעדים של חברות הטבק יהיה קל יותר.

זוהי החלטה שיש עדיין לתת את הדעת אודות הדרכים לאכיפתה אולם אין ספק כי יש בה כדי לסייע במלחמה בעישון כתופעה מדאיגה בקרב בני נוער”.

סעיף 16 באמנת ארגון הבריאות העולמי לפיקוח על הטבק – מכירת מוצרי טבק לקטינים ועל ידי קטינים

1. כל צד יקבל ויישם אמצעים משפטיים, מנהליים, אדמיניסטרטיביים או אמצעים יעילים אחרים ברמת הממשל המתאימה בכדי למנוע מכירת מוצרי טבק לאנשים מתחת לגיל שנקבע בחוק המקומי, בחוק הלאומי, או לאנשים מתחת לגיל 18, לרבות:

(א) לדרוש מכל מוכר של מוצרי טבק לתלות הודעה ברורה במקום בולט בנקודת המכירה שעניינה איסור מכירת טבק לקטינים, ובמקרה של ספק לדרוש מכל קונה לספק עדות מתאימה לגילו, על מנת לוודא שהוא בגיל החוקי לקניית טבק.

(ב) לאסור מכירת מוצרי טבק בצורה ישירה כגון על גבי מדפים בחנויות.

(ג) לאסור ייצור ומכירה של ממתקים, חטיפים, צעצועים או כל אובייקט אחר הקוסם לקטינים שצורתו כשל מוצר טבק.

(ד) להבטיח כי מכונות המכירה של מוצרי טבק הממוקמות בתחום סמכותו המשפטית לא יהיו נגישות לקטינים ולא יקדמו מכירה של מוצרי טבק לקטינים.

2. כל צד יאסור או יפעל לקדם איסור של הפצה ללא תשלום של מוצרי טבק בקרב הציבור הרחב, ובמיוחד לקטינים.

3. כל צד ישאף לאסור מכירת סיגריות בודדות או באריזות קטנות, המגדילות את נגישותם של מוצרים אלה לקטינים.

4. הצדדים מבינים כי על מנת להגדיל את היעילות יש ליישם על פי הצורך ובמקביל לתנאים האחרים המופיעים באמנה זו אמצעים אחרים למניעת מכירה של מוצרי טבק לקטינים.

5. בעת החתימה, אשרור, קבלה, אישור או הצטרפות לאמנה ובכל עת לאחר מכן, באמצעות הצהרה כתובה ומחייבת, הצדדים נדרשים להצהיר על מחויבותם למנוע הצבה של מכונות לממכר טבק בגבולות סמכותם המשפטית, או, להטיל בהתאם חרם גורף על הצבת מכונות לממכר טבק. הנאמן יפיץ את ההצהרה על פי סעיף זה לכל המדינות החברות באמנה.

6. כל צד יקבל ויישם אמצעים משפטיים, מנהליים, אדמיניסטרטיביים ואמצעים יעילים אחרים, לרבות הטלת קנסות על מוכרים ומפיצים, לשם אכיפה של החובות המפורטים בתת סעיפים 1-5 של סעיף זה.

7. כל צד, על פי הצורך, יקבל ויישם אמצעים משפטיים, מנהליים, אדמיניסטרטיביים ואמצעים יעילים אחרים בכדי למנוע מכירה של מוצרי טבק על ידי אנשים מתחת לגיל 18, או מתחת לגיל שנקבע בחוק המקומי או בחוק הלאומי (אם גבוה מ- 18).

עוד על עישון ובני נוער

· בארה”ב 3,000 ילדים מתחילים לעשן מדי יום, יותר ממיליון בשנה.

· 3/4 מהמעשנים הקטינים העידו על עצמם שהם מכורים לטבק.

· כ2/3- מהמעשנים בגיל ההתבגרות אמרו שהיו רוצים להפסיק לעשן, ו-70% אמרו שלא היו מתחילים לעשן כלל, לו יכלו לבחור מחדש.

· במהלך 6 השנים האחרונות מספר הנערות המעשנות בארה”ב הוכפל.

צפוי כי מגפת עישון הטבק העולמית תגרום למותם של 25 מיליון ילדים ובני נוער. שליש מתוכם בארצות מתפתחות.

הפרסומת ושיטות השיווק המתוחכמות הם הגורם המשמעותי ביותר להתחלת העישון בקרב בני נוער. מחקר שבדק את הפרסומות ושיווק הסיגריות במשך 100 השנים האחרונות גילה את התפקיד המכריע שלהם בהעלאת אחוז המעשנים בקרב בני נוער וכיצד מבצעי הפרסום השפיעו קודם כל על בני נוער מתחת לגיל 18 ופחות על מבוגרים. לדוגמא:

· 69% מבני הנוער בארה”ב מעשנים מרלבורו לעמת 24% מהמבוגרים בארה”ב – מרלבורו היא סיגריה שמושקעת בה הפרסומת הרבה ביותר מבין הסיגריות המפורסמות בארה”ב.

· במבצע הפרסום של סיגרית “ג’ו קאמל”: 91% מהילדים בני ה6- שנשאלו האם הם מכירים את דמותו ענו בחיוב, ( 96% מהילדים בני ה6- מכירים את מיקי מאוס).

0.5% מבני הנוער עישנו ג’ו קאמל לפני מסע הפרסום, ואילו אחריו עלה אחוז המעשנים סיגריה זו בקרב בני הנוער ל 32%-. בעקבות מבצעי הפרסום – המכירה לקטינים עלתה מ6- מליון דולר ל476- מיליון דולר.

· מחקר מצא כי צעירים בני 13 שנחשפו לפרסום מוצרי טבק במגזינים, מעלה את הסיכוי שלהם להיהפך למעשנים ב 21% בהשוואה לצעירים שלא נחשפו לפרסום מוצרי טבק.

· נחשפו מסמכים המוכיחים כי כוכבי קולנוע פופולאריים קיבלו סכומי כסף גדולים בתמורה לעישון בסרטים.

· הפרסום לטבק נעשה גם בדרכים עקיפות: מתן חסויות לאירועים של צעירים, קישור בין מותג פופולארי (ביגוד למשל) לבין שם של מוצר טבק מסוים (סיגריה/סיגר).

בברכה,

נאוה עינבר

דוברת האגודה למלחמה בסרטן

5721604 03

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה