העברת SARS באמצעות טיסות , NEJM, מתוך jc 408

Transmission of the Severe Acute Respiratory Syndrome on Aircraft. Sonja J. Olsen et al. NEJM Volume 349:2416-2422 December 18, 2003 Number 25.למאמר

מחלת ה-SARS (severe acute respiratory syndrome) מאופיינת בהופעה חריפה של חום, שיעול וקשיי נשימה. התסמינים מופיעים בממוצע ארבעה ימים לאחר החשיפה לאדם חולה. עד ה-26 בספטמבר 2003 תועדו 8098 מקרים של SARS ו-774 מקרי מוות בעקבות המחלה, כלומר תמותה של כ-10%, ב-25 מדינות שונות.

למרות שהיו דיווחים אנקדוטליים על העברת הזיהום במטוסים, אין תיעוד מסודר של הסיכון להידבק במחלה במהלך טיסה.

מחקר זה בחן את שיעור ההדבקות בנגיף בקרב נוסעים ואנשי צוות בשלוש טיסות, שנכחו בהם אדם אחד או יותר שאובחן מאוחר יותר כחולה ב-SARS, במטרה להעריך את הסיכון להדבקות בנגיף בשלבי המחלה השונים.

החוקרים ראיינו נוסעים ואנשי צוות לכל הפחות 10 ימים אחרי שטסו באחת הטיסות שנכחו בהם מטופלים שאובחנו מאוחר יותר עם SARS. המטופלים אובחנו על-פי הקריטריונים לאבחון SARS של ה-WHO. הממצא אושר על ידי תוצאה חיובית ל-SARS בבדיקת PCR או בדיקות סרולוגיות.

טיסה מספר 1 יצאה ב-21 בפברואר 2003 מהונג קונג ל-Taipei.. הטיסה ארכה 90 דקות והיו בה 315 נוסעים ואנשי צוות. נכח בטיסה זו איש עסקים בן 54 שארבעה ימים מאוחר יותר החל לסבול מחום, הוא היה חולה במשך 24 ימים במהלכם נזקק ל-13 ימים של הנשמה מלאכותית. הוא אובחן כחולה ב-SARS על פי הגדרות ה-WHO ונמצא חיובי בבדיקה סרלוגית. על פי הנתונים שאספו החוקרים לא נמצא מקרה נוסף של SARS בקרב שאר הנוסעים והצוות שטסו עמו.

טיסה מספר 2 יצאה ב-15 במרץ 2003 מהונג קונג לבייג’ינג. הטיסה ארכה שלוש שעות נכחו בה 120 אנשים. אחד הנוסעים היה גבר בן 72 שהחל לסבול מחום ארבעה ימים טרם הטיסה. הוא אושפז בהגיעו לביג’ינג ונפטר כעבור 5 ימים כתוצאה מסיבוכי SARS. 16 נוסעים נוספים פתחו SARS שאושר על-ידי בדיקות מעבדה, 2 נוסעים נוספים אובחנו עם SARS בסבירות גבוהה ובנוגע ל-4 נוספים דווח שנדבקו ב-SARS, אך לא ניתן היה לראיינם.

משך הזמן שחלף מהטיסה ועד הופעת התסמינים היה בממוצע 4 ימים. לא תועד מגע נוסף עם חולי SARS לפני או אחרי הטיסה. התפתחות המחלה בקרב הנוסעים היתה קשורה במרחק הפיזי מהנוסע שהיה המקור למחלה. הנוסעים שישבו בשלוש השורות שלפני המטופל הראשון היו בסיכון של פי 3 להידבק ב-SARS בהשוואה לשאר נוסעי המטוס. עם זאת, יש לציין שהטיסה יצאה מאזור נגוע ב-SARS וייתכן שההדבקה לא אירעה במטוס.

בניגוד למקרה זה, בטיסה מספר 3 שיצאה ב-21 במרץ מהונג קונג ל- Taipeiהיו בין 246 הנוסעים ואנשי הצוות 4 נוסעים סימפטומטיים (כולם טסו גם בטיסה מספר 2). באחד החולים הופיע חום 3 ימים לפני הטיסה, בשניים – יומיים לפני הטיסה, ובאחד – ביום הטיסה עצמו. מאוחר יותר, 2 חולים דיווחו שהשתעלו במהלך הטיסה. בכולם אושר זיהום ב-SARS בבדיקות מעבדה. מבין הנוסעים שרואיינו, נוסע אחד דיווח על חום ושיעול שחלפו ללא צורך באשפוז, בקרב שאר הנוסעים ואנשי הצוות לא תועדו מקרים חשודים ל-SARS.

החוקרים מסכמים שהעברת SARS עשויה להתרחש במטוס כאשר אדם חולה טס במהלך השלב הסימפטומטי של המחלה. יש צורך לכן לנקוט אמצעים להפחתת הסיכון להעברת הנגיף.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה