משפחה

תוסף מזון המכיל Ephedra וקפאין גורם לשינויי ECG ולעליה בלחץ הדם הסיסטולי (JAMA)

חוקרים מוצאים כי מתן מנה יחידה של תוסף המזון, Metabolife 356, מאריך משמעותית את מרווח QT המתוקן (QTc) ואת משך גל ה-P, ומעלה את לחץ הדם הסיסטולי.

החוקרים כותבים כי במחקר השתתפו מתנדבים בריאים וצעירים, בעלי מרווח QTc תקין, ולא נבדקים בעלי משקל יתר או בעלי הופעה אתלטית.

במחקר כפול-סמיות, מסוג crossover זה, חולקו באקראי 15 נבדקים לקבלת טבליה אחת של Metabolife 356 המכילה 40 מ”ג קפאין, 12 מ”ג ephedra, ו-17 רכיבים אחרים, והיא הטבליה בעלת המינון הסטנדרטי הנמוך ביותר הקיימת, או לקבלת פלצבו. לאחר מכן ולפני ה-crossover בוצעה הפסקה של 7 ימים. הגיל הממוצע של 15 הנבדקים (6 מתוכם הן נשים) היה 26.7 שנים, משקלם הממוצע עמד על 72.7 ק”ג, וה-BMI הממוצע היה 24.1.

באופן כללי, נמצא מרווח QTc מקסימלי ממוצע של 419.4ms בקבוצת ה-Metabolife 356, בהשוואה למרווח באורך של 396.1ms בקבוצת הפלצבו. ממצא זה מייצג מרווח QTc מקסימלי ממוצע גבוה ב-5.9% בקרב הנבדקים שקיבלו את התוסף ביחס לנבדקים שקיבלו פלצבו.

אחרי נטילת התוסף, עליה של 30ms לפחות במרווח ה-QTc נצפתה בקרב 53.5% מהנבדקים, ביחס לעליה דומה שנצפתה בקרב 6.7% מהנבדקים לאחר נטילת פלצבו. נטילת התוסף גרמה להארכת משך גל ה-P ב-17%, לפיזור גדול יותר ב-50% של מרווח QTc, ולפיזור גדול יותר ב-40.4% של גל ה-P, בהשוואה לנטילת פלצבו. נטילת התוסף גרמה גם לעליה של 4.8% בלחץ הדם הסיסטולי המקסימלי ולעליה של 7.9% באינדקס נפח הפעימה, בהשוואה לנטילת פלצבו.

תופעות לוואי של השימוש ב-Metabolife 356 כללו sinus tachycardia בקצב 120 פעימות לדקה עם palpitations בנבדק אחד, premature ventricular complexes בנבדק אחר, ורעד בידיים בנבדק שלישי, אך כל תופעות הלוואי שככו תוך שעה עד 5 שעות. כל הנבדקים דיווחו על סימפטומים לא ספציפיים של עצבנות, בחילה, או תחושה כללית רעה לאחר נטילת תוסף המזון, אך לא דווחו כל סימפטומים לאחר נטילת הפלצבו.

החוקרים מסכמים כי המחקר מדגים כיצד מנה יחידה של תוסף מזון המכיל ephedra וקפאין יוצרת הארכה משמעותית של מרווח ה-QTc ושל משך גל ה-P, המהוות גורם סיכון להתפתחות הפרעות קצב בחדרים ובעליות, בהתאמה. הם מוסיפים כי עליה נגרמת גם בלחץ הדם הסיסטולי ומציעים להמנע משימוש ב-Metabolife ובמוצרים דומים לו עד להשגת מידע נוסף במחקרים אחרים.

JAMA 2004;291:216-221.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה