NAMS מפרסמת הצהרה אודות הטיפול בגלי חום (Menopause)

ה-North American Menopause Society, NAMS, מפיצה לאחרונה הצהרת עמדה הנוגעת לטיפול בגלי חום במהלך גיל הפסקת הוסת. ההצהרה שמה דגש על סגנון החיים ועל תרופות ללא מרשם לפני השימוש באסטרוגן ובתרופות מרשם אחרות.

אחד ממנהליה אומר כי NAMS שמחה להגיש את ההמלצות הרפואיות הללו, וכי ההצהרה מהווה מקור בעל ערך לראיות הנוגעות ליתרונות הפוטנציאליים, לסיכונים ולאי-הוודאויות המדעיות הקשורים באפשרויות הטיפול השונות.

רופאים וחוקרים המתמחים בסימפטומים ואזו-מוטורים הקשורים לגיל הפסקת הוסת סקרו ראיות מן הספרות הרפואית וכך יצרו את ההמלצות שאושרו על-ידי מועצת המנהלים הממונים של NAMS.

לטיפול בבעיה מתונה של גלי חום, דווח כי אסטרטגיות הקשורות בסגנון חיים כגון שמירה על טמפרוטות ליבת הגוף הנמוכה, ביצוע פעילות קבועה, ושימוש בנשימה קצובה, יעילות במידת מה וחסרות תופעות לוואי.

לא נמצאו עדויות מספקות מניסויים קליניים בכדי לתמוך או להפריך את יעילותם של זרעי הסויה, של תוספות ה-isoflavone מתלתן סויה או מתלתן אדום, של הקוהוש השחור, או של ויטמין E. אולם, שימוש קצר טווח בתוספי מזון אלה לא נמצא קשור לתופעות לוואי חמורות. בניסויים קליניים בודדים לא הודגם כל יתרון לשימוש ב-dong quai, בשמן נר הלילה, בג’ינסנג, בתערובת צמחי מרפא שיניים, בדיקור, או בטיפול באמצעות מגנטים.

עדויות מעטות מדגימות את יעילותו של מתן טופיקלי של קרם פרוגרסטרון. מוצר זה מעלה דאגות בטיחות בדומה לתכשירים אחרים המכילים פרוגרסטרון. השימוש בשורש השוש הקירח טרם נבדק בניסויים קליניים.

מבחינת תרופות מרשם שאינן הורמונליות, יעילות מסוימת וסבילות טובה של החולות נצפתה בשימוש בנוגדי הדיכאון venlafaxine, paroxetine ו-fluoxetine ובתרופה נוגדת העוויתות gabapentin. יעילות מצומצמת ושיעור גבוה יחסית של תופעות לוואי נמצאו בשימוש בתרופות להורדת לחץ-דם Clonidine ו-methyldopa.

בנשים הסובלות מגלי חום בדרגה בינונת עד חמורה, טיפול סיסטמי באסטרוגן הוכח כמפחית באופן משמעותי את תדירות הופעת הסימפטומים ואת חומרתם כשניתן לבדו (ET), בשילוב עם פרוגרסטרון (EPT), או כאמצעי מניעה הניתן באופן אורלי ומכיל אסטרוגן ופרוגרסטרון. תופעות לוואי של טיפולי ה-ET ו-EPT שנמצאו בניסויים קליניים כוללות סרטן שד, שבץ, והיווצרות תסחיף קריש דם. כמה פורמולות למתן אורלי ולמתן תוך-שרירי המכילות פרוגרסטרון יעילות בטיפול בגלי החום גם בנשים בעלות היסטוריה של סרטן שד, אך לא קיימים נתונים מוחלטים אודות הבטיחות לטווח ארוך בנשים אלו.

אחד מחברי הפאנל מסביר כי למרות שהניסויים מראים כי אסטרוגן יוצר את ההקלה הטובה ביותר בטיפול בגלי חום, לעיתים קרובות לא מבוצעות השוואות של האסטרוגן לטיפולים האחרים. הוא מוסיף כי לא ניתן ליצור סדר עדיפויות בקרב הטיפולים שאינם אסטרוגניים מבחינת היעילות בהשוואה לאסטרוגן שכן הניסויים שבוצעו נבדלים זה מזה באופן שגורם ליעילות התרופה להראות שונה.

בנשים בעלות סימפטומים ואזו-מוטוריים מתונים, ממליצה ה-NAMS על שינוי אורח החיים, באופן בלעדי או בשילוב עם תרופה שאיננה דורשת מרשם רופא. לטיפול בגלי חום בינוניים עד חמורים הקשורים בהפסקת הוסת, הטיפול הסטנדרטי נותר מתן סיסטמי של תכשירים המכילים אסטרוגן. בנשים שבהן קיים חשש שמתן נגדי ימנע את הטיפול באסטרוגן, האפשרויות המומלצות הן מרשם פרוגרסטרון, venlafaxine, paroxetine, fluoxetine, או gabapentin.

בהצגת היתרונות, הנזקים, ואי-הוודאויות המדעיים הקשורים לאפשרויות הטיפול השונות, יכולות הנשים להשתתף כעת בקבלת ההחלטה. בקרב רוב הנשים, סימפטומים ואזו-מוטוריים הקשורים להפסקת הוסת ישתפרו עם הזמן ללא קשר לכל התערבות טיפולית.

Menopause. 2004;11:11-33

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה