משפחה

שילוב טיפול הורמונלי עם Brachytherapy לא גורם מורבידיות רקטלית מוגברת (Int J Radiat Oncol Biol Phys)

חוקרים טוענים כי הוספת טיפול הורמונלי ל-brachytherapy במסגרת טיפול בגברים הסובלים מסרטן הערמונית לא מגבירה את הסיכון למורבידיות רקטלית בהשואה לטיפול ב-brachytherapy בלבד.

חשוב להעריך את המורבידיות הכרוכה בטיפול מקומי בסרטן הערמונית בכדי לבחור לכל חולה את אפשרות הטיפול המתאימה לו ביותר, במיוחד לאור חילוקי הדעות אודות מידת היעילות של הטיפולים השונים.

למרות שכמה מחקרים מעידים על עליה ברעילות הרקטלית שקשורה לשילוב הטיפול ההורמונלי במתן brachytherapy, טרם התקבלה לכך עדות מוחלטת. לשם כך, בדקו החוקרים את השפעת הטיפול ההורמונלי על מורבידיות המעי הנובעת מ-brachytherapy לטווח ארוך בקרב 187 חולים שהשתמשו בסקאלת R-FAS בכדי להעריך את התיפקוד הרקטלי. 79.9% מהנבדקים היו נאיביים להורמון ואילו 20.3% מהם טופלו במניפולציה הורמונלית למשך תקופה ממוצעת של 4 חודשים.

בכדי לבדוק את השפעת הטיפול באמצעות הורמון על תיפקוד המעי, הישוו החוקרים את תוצאות ה-R-FAS במהלך זמן מעקב ממוצע של 66.3 חודשים, והשתמשו בהערכת תיפקוד המעי הכללי שנעשתה על פי תפיסת החולה. בנוסף נבדקו גורמים קליניים, גורמים הקשורים לטיפול וגורמים הקשורים למינון, בקרב שתי קבוצות הנבדקים.

פרט לזמן מעקב קצר יותר ורמת PSA גבוהה יותר בתחילת הטיפול שנמצאו בקרב חולים שקיבלו טיפול הורמונלי, נמצא דימיון בין שתי הקבוצות. תוצאות ה- R-FAS היו דומות בין חולים שהיו נאיביים להורמון ובין חולים שקיבלו טיפול הורמונלי (3.66 לעומת 4.55, בהתאמה, P=.083). לא נמצא הבדל משמעותי עבור אף אחת מהשאלות ב-R-FAS כשהן סודרו על-פי מצב ההורמון, אם כי נמצאה נטייה לתוצאה משמעותית הנוגעת לשכיחות תחושת אי-נוחות בבטן (P=.064 ו- P=.072; בהתאמה). חשוב לציין כי לא נמצא הבדל משמעותי בשיעור הדימום הרקטלי בין שתי הקבוצות.

חלוקת החולים המטופלים בהורמון לקבוצות בהתבסס על משך הטיפול בהורמון העלתה כי בחולים שטופלו למשך יותר מ-6 חודשים (קבוצת ה-adjuvant) נמצאה עליה משמעותית בתחושות אי-נוחות בבטן בהשוואה לאלו שטופלו במשך 6 חודשים או פחות (קבוצת ה-cytoreductive) במשך מעקב ממוצע של 63.9 חודשים (0.07 לעומת 0.33, בהתאמה; P=.041).

באופן כללי, החמרה בתיפקוד המעי בעקבות brachytherapy דווחה רק ב-12% מהחולים הנאיביים להורמון וב-13% מהחולים שטופלו בהורמון.

החוקרים מסכמים כי למרות שדרוש מחקר גדול יותר בכדי לאשר את תוצאות המחקר הנוכחי, לא קיימת בינתיים עדות לכך שצרוף טיפול הורמונלי ל-brachytherapy יוצר עליה במורבידיות הרקטלית בהשוואה לטיפול ב-brachytherapy בלבד.

Int J Radiat Oncol Biol Phys 2004 Jan 1;58:1:68-74.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה