משפחה

גורמים קליניים מנבאים התפתחות פרפור פרוזדורים לאחר אבלציה של רפרוף פרוזדורים (Heart)

פרפור פרוזדורים מתרחש לעיתים קרובות במטופלים שעברו radiofrequency catheter ablation של רפרוף פרוזדורים טיפוסי (typical atrial flutter). גיל צעיר והגדלה של הפרוזדור הם גורמים מנבאים להתפתחות הסיבוך, כך עולה מתוצאות מחקר חדש המתפרסם בגיליון ינואר 2004 של Heart.

Transisthmic catheter ablation מטפל בהצלחה ברפרוף פרוזדורים ביותר מ-90% מהמטופלים, מסבירים החוקרים, אך פרפור פרוזדורים מסבך את המהלך הקליני של אחוז ניכר מהמטופלים.

החוקרים בחנו את הגורמים המנבאים פרפור פרוזדורים לאחר אבלציה ואת משך הזמן עד להופעת הסיבוך ב-383 מטופלים שעברו transisthmic ablation בשל רפרוף פרוזדורים טיפוסי.

האבלציה היתה מוצלחת ב-95.8% מהמטופלים, מדווחים החוקרים, למרות ש-40 מטופלים (10.4%) נדרשו לשני טיפולים או יותר עד להשגת אבלציה מוצלחת.

פרפור פרוזדורים התרחש ב-41.5% מהמטופלים במהלך תקופת מעקב של 20.5 חודשים, מציינים החוקרים. ההיארעות של פרפור פרוזדורים עלתה עם הזמן, מהסתברות מצטברת של 22% כעבור 6 חודשים ל-63% כעבור 4 שנים.

בניתוח רב-משתנים החוקרים מצאו שפרפור פרוזדורים לפני האבלציה, גיל צעיר מ-65 והגדלה של פרוזדור שמאל (מעל 50 מ”מ) היו קשורים עצמאית להתפתחות פרפור פרוזדורים לאחר האבלציה.

לסיכום, יש ליידע מטופלים בנוגע לסיכון להתפתחות פרפור פרוזדורים מאוחר ויש לעקוב אחר מטופלים גם כאשר מתבצעת אבלציה מוצלחת. יש להמליץ על מעקב בעזרת הולטר משום שכ-14% מאירוע פרפור הפרוזדורים הם א-סימפטומטיים.

Heart 2004;90:59-63.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה