השפעת bronchopulmonary dysplasia על ההתפתחות הפסיכומוטורית , מתוך jc 405

המונח very low birth weight infants  או VLBW מתאר תינוקות שמשקלם בלידה  קטן מ  1500  גרם.

בשנים האחרונות אנחנו רואים התקדמות בשיטות הטיפול בתינוקות אלה,  ובמיוחד הנשמה מוצלחת, המאפשרת ליותר פגים להישאר בחיים.  מספר תינוקות זקוקים למתן חמצן לתקופות ממושכות.  תינוק VLBW הזקוק למתן חמצן  מעבר ל 28 ימים מפתח שינויים פתולוגיים בריאות, מצבו מוגדר כסובל מ bronchopulmonary dysplasia BPD. 

במאמר לפנינו החוקרים משווים את ההתפתחות הפסיכומוטורית של תינוקות שנולדו VLBW ללא נזק ריאתי לעומת קבוצת תינוקות שנולדו במשקל דומה אך אובחנו כסובלים מ bronchopulmonary dysplasia. היתה גם קבוצה שלישת כבקרה   מורכבת מתינוקות שנולדו במועד.

כאשר הגיעו תינוקות אלה לגיל שמונה,  הם עברו בדיקות במספר מיומנויות. בכל קבוצה היו  לפחות 75 ילדים.

קבוצת הילדים שסבלו מ bronchopulmonary dysplasia נמצאה  נחותה מקבוצת ה VLBW ללא נזק ריאתי במנת המשכל, בקריאה, בחשבון ובהתפתחות  מוטוריקה גסה. כן בלטה העובדה שילדים עם נזק ריאתי סבלו מהפרעות בקשב ובריכוז. יותר ילדים בקבוצה זו נמצאו במסגרות של חינוך מיוחד. המטרה היתה למצא הסבר להבדלים אלו על רקע  נזק נוירולוגי.

נעשתה בדיקה חוזרת של הנתונים והפעם ללא הילדים עם סיבוכים נוירולוגיים ידועים. אך גם אז המסקנות לא השתנו. החוקרים ניסו לברר בתוך קבוצת ה bronchopulmonary dysplasia   את השפעת מתן סטרואידים. וכאן התברר  שהקבוצה שטופלה בסטרואידים הגיעה לתוצאות  טובות פחות מאשר הקבוצה שלא טופלה בסטרואידים. 

התוצאות כמובן  אינן מפתיעות. כאשר תינוק זקוק לחמצן לתקופה ממושכת, יש להניח שמצבו קשה יותר והסיכון להתפתחותו התקינה גדול יותר.  החוקרים רצו להסב את תשומת ליבנו לכך שהקבוצה שסבלה מנזק ריאתי  זקוקה למעקב צמוד יותר.

לגילוי מוקדם ככל האפשר באלו תחומים מתקשה הילד ולנסות לתת לו תמיכה מיוחדת בתחומים אלה. למרות שנזק למערכת העצבים המרכזי לא תמיד ניתן לגלות, נזק כזה קיים והוא כולל אטרופיה של חלקים של המוח כתוצאה מהיפוקסיה, ואטרופיה זו פוגעת בעיקר באזורים הקשורים להבנה, להתפתחות המוטורית ולהפרעות בריכוז וקשב. 

שיפור ניכר מתרחש בריאות בחודשים הראשונים לחיי הילדים  שסבלו מ BPD,  ולמרות זאת לא תמיד ההבראה שלמה.

לעיתים רגישות יתר בריאות  וכשאלו מתבגרים נבצר מהם לעסוק במקצועות הדורשים  עבודה פיזית.המסר העיקרי של החוקרים הוא, חמישים אחוזים מבין  חולי BPD לשעבר ושלושים אחוזים מבין התינוקות שסבלו ממשקל לידה נמוך מאד ללא נזק ריאתי, יסבלו מהפרעות למידה ואלה זקוקים לתשומת לב מיוחדת. 

רופאי הילדים  ישתדלו תמיד  להחיות  יילודים בלי להתחשב מה משקלם ומצבם הבריאותי, ואין מנוס אלא ללמוד להתמודד עם הבעיות שנוצרו ממדיניות זו.  המאמר הופיע במהדורה האלקטרונית של הירחון Pediatrics מחודש נובמבר 2003.

מתוך Short EJ, Klein NK, Lewis BA et al.  Pediatrics 2003;112:e359-e366         

  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה