Alopecia Areata – סממנים היסטו-פתולוגיים (Arch Dermatol)

הסתננות לימפוציטים סביב לפקעת היא הסממן ההיסטולוגי הצפוי במקרים של alopecia areata, אך איננה מופיעה בדגימות ביופסיות רבות של הקרקפת. לכן קיים צורך בהגדרת קריטריוניים דיאגנוסטיים אחרים לאפיון המחלה.

מטרת החוקרים היתה לזהות סממנים היסטולוגיים המצויים בדגימות ביופסיות קרקפת במקרים של alopecia areata שנלקחו מנבדקים הלוקים בסוגים שונים של התופעה תוך שימוש בספירות זקיקים בכדי לשייך את ממצאי הביופסיה לשלב נתון של המחלה.

במחקר השתתפו חמישים נבדקים הסובלים מ-alopecia areata. דגימות ביופסיה בגודל 4 מ”מ נלקחו מאזורי הקרקפת שבהן נצפה אובדן שער עכשווי ואקטיבי, מאזורים שבהם התרחש אובדן שער בעבר, ומאזורים שבהם מופיעה צמיחה עכשווית מחדש, ולאחר מכן נחתכו הדגימות במישור אופקי. החוקרים ספרו שערות טרמינליות ודמויות vellus, והעריכו את שיעור הזיהום והפיברוזיס סביב לזקיקים העליונים והתחתונים.

הסממנים ההיסטו-פתולוגיים של alopecia areata לא נמצאו קשורים למין, גיל או גזע החולה, או לסוג המחלה, אחוז אובדן השער, המשך הכולל של המחלה, או מצב נסיגתה. הסממן העיקרי שהשפיע על הסממנים ההיסטו-פתולוגיים היה משך האפיזודה הנוכחית של המחלה. בשלב האקוטי פקעות לימפוציטים הקיפו את השערות הטרמינליות באפיזודות מוקדמות ואת השערות המיניאטוריות באפיזודות חוזרות. השלב הסאב-אקוטי נמצא מאופיין בהפחתה במספר היחסי של שערות המצויות בשלב ה-anagen ועליה במספר היחסי של שערות המצויות בשלבי ה-catagen וה-telogen. בשלב הכרוני, נמצאו הפחתה בשערות הטרמינליות ועליה בשערות המיניאטוריות, וזיהומים מסוגים שונים. במהלך ההחלמה, עלה מספר השערות הטרמינליות בשלב ה-anagen מצמיחה מחודשת של השערות המיניאטוריות ולא נצפה זיהום.

החוקרים מסיקים כי הסממנים ההיסטו-פתולוגיים של alopecia areata תלויים בשלב בו מצויה האפיזודה הנוכחית של המחלה. ניתן לחשוד בהמצאות alopecia areata כאשר נצפים אחוזים גבוהים של שערות מיניאטוריות ושל שערות טרמינליות בשלב ה-telogen, אפילו בהעדר הסתננות לימפוציטים סביב לפקעת.

Arch Dermatol. 2003;139:1555-1559.

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה