השמנה קשורה לאגרסיביות של חזרת גידולים בערמונית

השמנה מעלה את הסיכון לגידולי ערמונית אגרסיבים יותר ולשיעור חזרה גבוה יותר בחולים עם סרטן הערמונית שעברו כריתה רדיקלית של הבלוטה, כך עולה משני מחקרים נפרדים.

משני המחקרים עולה שהשמנה עשויה להסביר באופן חלקי את השוני הגזעי בתוצאות של סרטן הערמונית.

המחקר הראשון הקיף 3162 חולים שעברו radical prostatectomy בין השנים 1987-2002. 19% מהם סבלו מהשמנה (BMI גבוה מ-30 ק”מ/מ’). רמות ה-PSA בקרב החולים הללו היו גבוהות באופן מובהק סטטיסטית מאשר אצל שאר החולים (6.3 לעומת 6.1). בנוסף, בקבוצת החולים שסבלו מהשמנה הגידול היה בניקוד גליסון (Gleason score) גבוה יותר, שיעור גבולות הניתוח שנמצא בהם גידול היה גבוה יותר ושיעור החזרה הביוכימית היה גבוה יותר בהשוואה לחולים שלא סבלו מהשמנה.

החוקרים מצאו עוד שבגברים שחורים הופיע הגידול בגיל צעיר יותר והגידול היה אגרסיבי יותר מאשר בגברים לבנים. “הגברים השחורים היו יותר שמנים באופן משמעותי מאשר הגברים הלבנים” הם הוסיפו. באנליזה של כל המשתנים, אם זאת, נמצא שגזע שחור אך לא השמנה קשור לסיכון מוגבר לחזרת הגידול.

במקביל, דיווחה קבוצת חוקרים נוספת על מחקר שכלל 1752 חולים שעברו כריתה רדיקלית של הערמונית בין השנים 1988-2002. גם כאן מצאו החוקרים שבקרב החולים הגברים השחורים סבלו יותר מהשמנה מאשר גברים לבנים. גם כאן הגידולים בקרב החולים השמנים היו יותר אגרסיבים והופיעו בגיל צעיר יותר.

במחקר זה נמצא שדווקא השמנה ולא הגזע קשורה בסיכון מוגבר לחזרת הגידול לאחר הניתוח.

   

החוקרים הציעו שבהתחשב בשכיחות הגבוהה של הגידול וההשפעה המוגברת שלו על גברים שחורים יש לשקול תוכניות למניעת השמנה בקרב אוכלוסיה זו. 

J Clin Oncol 2004;22

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה