הנעה מיידית מסייעת בריפוי של ”שבר מתאגרפים”

מחקר שפורסם לאחרונה מדווח כי ניתן להשוות את תוצאות הטיפול באמצעות חבישת לחץ למשך שבוע ימים ואחריה הנעה מיידית לתוצאות הטיפול באמצעות גיבוס אל עצם ה-ulna במקרים של שבר מתאגרפים שזוויתו אינה עולה על 70 מעלות והוא אינו מסובב

. 

עדיין קיימות מספר מחלוקות בנוגע לטיפול בשבר סאב-קפיטלי של עצם ה- metacarpal החמישית, או “שבר המתאגרפים”, הנוגעות לגודל זווית השבירה הדיסטלית המתקבל לפני שנוצר הכרח לביצוע הקטנה, לסוג טיפול ההמשך המומלץ, ולמשך הקיבוע הדרוש באמצעות גבס או תחבושת.

בכדי לבדוק האם אפשור תפקוד מספק תוצאות ברות השוואה לאלו שמתקבלות בקיבוע מוחלט בטיפול בשבר מתאגרפים בחרו החוקרים באקראי 20 חולים הסובלים משבר מתאגרפים לטיפול באמצעות גיבוס לעצם ה-ulna למשך 3 שבועות ובעקבותיו אפשור הנעה ו-20 חולים לטיפול באמצעות חבישת לחץ למשך שבוע ואחריה הנעה מיידית. בכל הנבדקים לא עלתה זווית השבר על 70 מעלות, וזווית השבר הממוצעת שנמצאה עמדה על 39 מעלות (בטווח שנע בין 15 מעלות ל-70 מעלות).

 

בנקודות הסיום הוערכו טווח התנועה של מפרק ה-phalangeal של עצם ה- metacarpal החמישית, דיווחי המטופלים אודות כאבים ואודות שביעות רצונם מן הטיפול, יכולת המטופלים לחזור לעבודה או לעסוק בתחביביהם, והצורך בטיפול פיזיותרפי. 

בזמני מעקב של 6 שבועות ושל 12 שבועות לא נמצא הבדל בעל משמעות סטטיסטית בין 15 החולים שניתנו להערכה בקבוצה שטופלה בגיבוס ובין 20 הנבדקים שניתנו להערכה בקבוצה שטופלה באמצעות חבישת לחץ. בזמן מעקב של 12 שבועות טווח התנועה שנמדד עמד על 93% ו-95%, בהתאמה, רמת הכאבים הייתה משביעת רצון ב-93% ו-95%, בהתאמה, ונמצאה שביעות רצון בקרב 80% מהמטופלים בכל אחת משתי הקבוצות. 

החוקרים מסכמים כי הטיפול הפחות קיצוני באמצעות חבישת לחץ ואחריה הנעה מיידית מהווה תחליף מספק לטיפול הקיצוני יותר באמצעות גבס במקרים של “שבר מתאגרפים” שאיננו מסובב וזוויתו לא עולה על 70 מעלות.

Arch Orthop Trauma Surg 2003;123:534-537

לדיווח ב- docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה