esomeprazole יעיל ביותר בבקרת כמות חומצות הקיבה

על-פי תוצאות מחקר מסוג five-way crossover שפורסם לאחרונה, esomeprazole (שם מסחרי בארץ:Nexium) הינו מעכב משאבת הפרוטונים (PPI) היעיל ביותר לבקרה על הפרשת חומצות קיבה.  

החוקרים כותבים כי משך הזמן שבו רמת ה-pH בתוך הקיבה גבוהה מ-4.0 מהווה פרמטר המשמש לעיתים קרובות להערכת הפרמקו-דינמיקה וההשפעות הרפואיות של טיפול באמצעות PPIs בחולים הסובלים ממחלות הקשורות בחומציות יתר. הם מוסיפים כי מחקר זה הינו הניסוי הפרמקו-דינמי ההשוואתי הראשון שפורסם המיישם תבנית של five-way crossover ומספק את אותם תנאי ביקורת בקרב כלל קבוצות הטיפול.

במחקר זה, מסוג open-label, השתתפו 34 חולים בגילאי 18-60 שנים, שנמצאו שליליים לנוכחות H. pylori , והראו סימפטומים של מחלת זרימה חוזרת מהקיבה לושט (GER). הנבדקים חולקו באקראי לחמש קבוצות טיפול שונות. התרופה הנבדקת ניתנה לנבדקים במשך חמישה בקרים ברציפות, פעם ביום כ-30 דקות לפני אכילת ארוחת בוקר סטנדרטית. שלבי הטיפול השונים הופרדו זה מזה על-ידי תקופות ניקוי של 10 ימים לפחות.

ביום החמישי של הטיפול , מספר השעות הממוצע שבו נמדדה רמת pH גבוהה מ-4.0 בקיבה עמד על 14.0 שעות במתן 40 מ”ג esomeprazole, על 12.1 שעות במתן 20 מ”ג rabeprazole (שם מסחרי בארץ: Pariet), על 11.8 שעות במתן 20 מ”ג omeprazole (שמות מסחריים בארץ: Omepradex, Omeprazole, Omeprol, ו- Losec), על 11.5 שעות במתן 30 מ”ג lansoprazole (שם מסחרי בארץ: Zoton), ועל 10.1 שעות במתן 40 מ”גpantoprazole (שם מסחרי בארץ: Controloc). עבור esomeprazole נמצא P<.001 ביחס לכל יתר הטיפולים. בהשוואה לתרופות האחרות, esomeprazole העלה את אחוז החולים שבהם נמדדה רמת pH גבוהה מ-4.0 למשך יותר מ-12 שעות (P>.05).

מספר תופעות הלוואי לא היה שונה משמעותית במתן כל אחד מחמשת הטיפולים שנבדקו. מגבלות המחקר כוללות את המבנה מסוג open-label ואת הניסיון לבחון נקודות סיום קליניות כלשהן.

החוקרים כותבים כי ניסוי אקראי מסוג five-way crossover זה, מדגים כי מתן esomeprazoleבמינון סטנדרטי (40 מ”ג פעם ביום) מדכא ייצור חומצה בקיבה בשיעור גבוה יותר במהלך תקופה של 24 שעות, בחולים הסובלים מסיפטומים של GER, מאשר מתן PPIs אחרים במינונים סטנדרטיים.  

Am J Gastroenterol. 2003;98

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה