משפחה

זיהום אוויר מגביר סיכון למוות יותר בשל בעיה לבבית מאשר בעיה נשימתית

על-פי דיוווח שפורסם לאחרונה, סביר יותר כי חשיפה ארוכת טווח לאוויר מזוהם בחלקיקי חומרים (PM) תגרום למוות בשל הפרעה קרדיו-ווסקולרית מאשר למוות על רקע של אטיולוגיה נשימתית.

במחקר זה, בחינה של השפעת זיהום האוויר באזורי הכרך בארצות-הברית העלתה כי 45.1% ממקרי המוות התרחשו בשל הופעת מחלה קרדיו-ווסקולרית ורק 8.2% ממקרי המוות נגרמו בשל מחלה נשימתית.

החוקר הראשי מסביר כי בעוד אין אנו מכירים בזיהום האוויר כגורם משמעותי להופעת מחלות טרשתיות, התוצאות עקביות לממצאים אודות יכולת זיהום האוויר לגרום לדלקת, להגביר את התהליך הטרשתי בעורקים, ולהשפיע על התיפקוד הלבבי.   

הממצאים החדשים מתבססים על אנליזת נתונים אודות התמותה בשל גורמים ספציפיים שנאספו ממאגרי המידע של האגודה האמריקאית למחלת הסרטן ושולבו עם נתונים אודות זיהום האוויר ביותר מ-116 ערים בארצות-הברית. האנליזה כוללת נתונים אודות יותר מ-500,000 מקרים.

החוקרים מציינים כי במהלך 16 שנות המחקר, נפטרו 22.5% מהנבדקים. יתרה מכך, אנליזה נוספת מוצאות קשר ישיר בין חשיפה ארוכת טווח ל-PM לבין תמותה בשל גורמים ספציפיים.

הסיכון למוות בשל מחלה קרדיו-ווסקולרית המשולבת עם מחלת סוכרת עולה ב-12% עם כל עליה של 10 מיקרוגרם למטר מעוקב ברמות ה-PM2.5. חשיפה ארוכת טווח ל-PM נמצאה קשורה באופן החזק ביותר למוות כתוצאה ממחלת לב איסכמית, הפרעת קצב, כשל לבבי, או דום לב.

החוקרים מציינים כי הופעת מחלות נשימתיות לא נמצאו קשורות באופן עקבי לחשיפה ל-PM. באנשים שמעולם לא עישנו נמצאה החשיפה קשורה למוות כתוצאה מדלקת ריאות או שפעת. אולם, שיעור המוות בשל מחלות ריאה חסימתיות כרוניות פחת עם העליה ברמות ה-PM.

החוקרים מוצאים כי עישון מהווה גורם סיכון משמעותי יותר מאשר זיהום האוויר למוות הן כתוצאה ממחלות לבביות והן בשל מחלות נשימתיות. עם זאת, וכצפוי, שני הגורמים פועלים לעיתים קרובות יחד ליצירת עליה גדולה יותר בסיכון.

החוקר הראשי מציין כי אין ספק שעישון סיגריות אקטיבי מהווה גורם סיכון גדול בהרבה מאשר זיהום האוויר. הוא מסביר כי לא ברור כיצד בדיוק קשורים שני הגורמים זה לזה, אך קיימות במחקר עדויות לכך שמנגנוני פעולתם דומים זה לזה או משלימים.

במאמר מערכת מצורף מציין המחבר כי לא נראה שרמות גבוהות תמידית של זיהום אוויר מהוות גורם חשוב בהגברת הסיכון למוות בשל מחלת ריאות בפרטים שמעולם לא עישנו.

עם זאת, הוא מצרף אזהרה כי חרף העובדה שאנשים שאינם מעשנים ונחשפים לרמות גבוהות של זיהום אוויר לא ימותו ככל הנראה, בשל מחלת ריאה חסימתית כרונית, הנתונים הנוכחיים מעלים כי הם עלולים להמצא בסיכון גבוה מהרגיל למוות כתוצאה מדלקת ראות או שפעת.

Circulation 2003;109.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה