משפחה

סיכון מוגבר לשברים במטופלים בסטרואידים אינו תלוי בצפיפות העצם

מחקר חדש מראה כי לנשים המטופלות בסטרואידים פומיים סיכון מוגבר לשברים בהשוואה לנשים שאינן מטופלות בסטרואידים והן בעלות דרגה זהה של צפיפות עצם (bone mineral density- BMD).

על-פי התוצאות נראה גם שהסיכון לשברים של החוליות עולה במהירות לאחר תחילת השימוש בתרופה, ללא תלות בדרגת ה- BMD. החוקרים מצאו גם שהמינון היומי ולא המצטבר הוא הנמצא בהתאמה הטובה ביותר לסיכון. החוקרים השתמשו במידע מתוך שני מחקרים אקראיים גדולים של הבי-פוספונט risedronate.

במעקב של שנה ההיארעות של שברים בחוליות היתה 16.5% ב- 111 חולים שטופלו בפלסבו. בקבוצה זו הגורמים שהעלו את הסיכון לשברים היו ה- BMD והשימוש בסטרואידים; כל 10 מ”ג/יום הגבירו את הסיכון פי 1.62.

מניתוח של סף ה- BMD עולה כי משתמשי סטרואידים היו צעירים יותר (64.7 לעומת 74.1 שנים בממוצע), היו בעלי BMD התחלתי גבוה יותר וסבלו מפחות שברים (42.9% לעומת 58.3%), בהשוואה לקבוצת הביקורת.

אולם הסיכון המתוקן לשברים היה גבוה משמעותית במטופלים בסטרואידים (RR 5.67). הסיכון המוגבר היה קיים בכל הקבוצה, ללא תלות באוסטאופורוזיס.

החוקרים כותבים כי מהתוצאות עולה שהשברים במשתמשי סטרואידים נוצרים במנגנונים שאינם תלויים ב- BMD. לכן יש לקבוע סף BMD שונה להתחלת הטיפול בחולים אלו, הם קובעים.

Arthritis Rheum 2003;48:3224-3229.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה