משפחה

טיפול בסרטן הערמונית באמצעות הקרנה נמצא יעיל בגברים מבוגרים מאוד

על-פי ממצאים שהוצגו בכנס שנערך לאחרונה, בטיפול בסרטן הערמונית באמצעות הקרנות נצפית יעילות בגברים מעל גיל 80 שנים.

החוקר הראשי מסביר כי לגברים מבוגרים מאוד הסובלים מסרטן הערמונית לא מוצעת אותה רמת טיפול הניתנת לחולים צעירים יותר. לדבריו, הממצאים מעידים כי אם החולים המבוגרים הללו מצויים במצב בריאותי טוב טיפול באמצעות external beam radiation שניתן באופן ממוקד הוא יעיל ונסבל היטב.

החוקר מדגיש כי טיפול כזה מתאים רק לחולים שבהם לא נמצאות גרורות. הוא מסביר כי בנבדקים שהשתתפו במחקר נמצא גידול שתחום לערמונית בלבד. החולים שבהם נצפתה היעילות המירבית הם אלו שבהם נמצאה Gleason grade מתחת ל-6 ורמת prostate-specific antigen נמוכה מ-10.

באמצעות הסקירה הרטרוספקטיבית, ניסו החוקרים לקבוע כיצד יסבלו גברים בקבוצת הגיל הנבדקת את הטיפול בקרצינומה ראשונית של הערמונית באמצעות external beam radiotherapy, וכיצד ישפיע הטיפול על המחלה. במחקר השתתפו 33 נבדקים שבהם נמצאו בתחילתו רמות prostate-specific antigen בערכים 6.6 עד 91, עם ממוצע של 15.6; ב-6 מהמשתתפים רמת ה-prostate-specific antigen ההתחלתית היתה נמוכה מ-10. הדו”ח הפתולוגי מצא Gleason grade גבוהה מ-8 ב-11 נבדקים. בקרב יתר 22 הנבדקים נמצאו 5 בעלי ערך Gleason grade שעמד על 7, ב-13 נמצאה Gleason grade בערך 6, וב-4 האחרונים לא ידוע ערך ה-Gleason grade.

החוקר מפרט כי 13 מהמשתתפים (39%) קיבלו טיפול הורמונלי לפני ובמקביל להקרנות . כל הנבדקים, פרט לאחד, קיבלו מינון הקרנות כולל של 6,300-7,560cGy , כ-180-200cGy ליום, שהיא הרמה הנהוגה בטיפול ממוקד. חולה אחד קיבל טיפול מפוצל במינון של 5,000cGy ב-22 חלקים. החוקר מציין כי אף אחד מהנבדקים לא העלה דרישה להפסקה לא רגילה או ממושכת בטיפול.

19מתוך 33 הנבדקים (57.6%) עדיין בחיים. החוקר מציין כי השרידות הכללית שנמדדה תוך 5 שנים היתה 60.8%. משך הזמן שחלף מאז השלמת הטיפול נע בין 23 ל-98 חודשים. מתוך 19 הנבדקים שעדיין חיים, 13 נמצאים בריאים בזמן של 23 עד 83 חודשים אחרי הטיפול, עם ממוצע של 46 חודשים, ובששת הנותרים ניתן להבחין בהתקדמות על-פי רמות ה-prostate-specific antigen הגבוהות.

מתוך החולים שנפטרו, 14 נפטרו תוך חודשיים עד 138 חודשים מזמן השלמת הטיפול. חמישה מתוכם נפטרו ללא כל עדות להמצאות המחלה תוך 16-138 חודשים מזמן השלמת הטיפול, ארבעה נפטרו עם עדויות ודאיות לסרטן ערמונית מתקדם תוך 11-27 חודשים מזמן השלמת הטיפול, ובחמישה מהנפטרים לא ידוע על מצב סרטן הערמונית בזמן הפטירה; חולים אלו נפטרו תוך חודשיים עד 103 חודשים אחרי הטיפול.

אחד הרופאים שהשתתף בכנס מסביר כי הטיפול בחולים מבוגרים מאוד הסובלים מסרטן הערמונית עדיין מהווה אתגר לרפואה. לדבריו, בבואנו לטפל בחולים אלו עלינו לזהות את אלו שירוויחו מהטיפול ולא לתת אותו לאחרים. השאלה, לדעתו, היא האם הטיפול יעזור לחולה, והעובדה שניתן לתת את הטיפול באופן בטוח איננה מעידה בהכרח כי הוא יעיל או רווחי לחולה.

רופא בכיר אחר מסביר כי הוא מסכים על כך שגיל החולה לא צריך להוות דאגה עקיפה בקביעה האם לתת לחולה בסרטן הערמונית טיפול. לדבריו, אם החולה נמצא במצב כללי טוב ואיננו סובל ממחלות אחרות, יש לטפל בסרטן הערמונית המתקדם. עם זאת, לטענתו, לא צריך לתת את הטיפול לכלל החולים המצויים מעל גיל 80 שנים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה