שימוש ב-Metformin איננו גורם להופעת חמצת לקטית

מטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה לא מוצאת כל עדות לכך ששימוש ב-metformin (שמות מסחריים נוספים: Glucomin, Glucophage, Glufor) מגביר את הסיכון להופעת חמצת לקטית (lactic acidosis).  

החוקרים כותבים כי הטיפול בחולי סוכרת מבוגרים באמצעות metformin מפחית את שיעור התמותה בהשוואה לטיפולים אנטי-היפרגליקמיים אחרים, אך נחשב כגורם סיכון להופעת חמצת מטבולית. אולם הם מציינים כי שכיחות הופעת החמצת המטבולית בשל השימוש בתרופה איננה ידועה.  

חיפוש במאגרי הספרות העלה 194 ניסויים השוואתיים או מחקרים תצפייתיים שבדקו את השימוש ב-metformin לבדו או בצירוף לטיפולים אחרים למשך חודש אחד לפחות, ופורסמו בין ינואר 1959 למרץ 2002.  

לא נמצא כל דיווח על מקרי חמצת לקטית סופנית או שאיננה סופנית בקרב 36,893 חולים בקבוצות שטופלו ב-metformin לאורך השנים, או בקרב 30,109 חולים בקבוצות שלא טופלו בתרופה לאורך השנים. הגבול העליון הסביר של שכיחות הופעת החמצת הלקטית בקבוצות שטופלו ב-metformin ובקבוצות שלא טופלו בתרופה היו 8.1 ו-9.9 מקרים ל-100,000 חולים לאורך השנים, בהתאמה, על פי דיסטריביוציית Poisson, עם confidence intervals של 95%. השינוי נטו ברמות הלקטאט מתחילת הניסוי או כערך ממוצע במהלך הטיפול לא היה שונה בין חולים שטופלו ב-metformin  לבין חולים שקיבלו פלצבו או טיפולים אחרים.

מגבלות המחקר כוללות הטייה פוטנציאלית של התוצאות בשל השימוש בנתונים ממחקרים שהתפרסמו בלבד, חוסר כוח אפשרי להערכת סיכון לתקרית נדירה כמו הופעת חמצת לקטית, ואי-ודאות בנוגע לכמות הנבדקים שבהם נצפו סימנים נגדיים כמו אי-ספיקה כבדית או כלייתית.

החוקרים כותבים כי עד כה לא נמצאה עדות לכך שטיפול ב-metformin קשור להעלאת הסיכון להופעת חמצת לקטית או להעלאה ברמות הלקטאט בהשוואה לטיפולים אנטי-היפרגליקמיים אחרים, כל עוד התרופה נרשמת תחת התנאים שנבדקו בניסויים, ותוך לקיחה בחשבון של הופעת סימנים נגדיים.

Arch Intern Med. 2003;163:2594-2602

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה