משפחה

דלקת כרונית בילדים עם מחלת כליות סופנית אינה נגרמת על-ידי הדיאליזה

המודיאליזה עלולה לגרום לדלקת חריפה חולפת (transient acute inflammation) בילדים, אולם היא אינה תורמת לדלקת הכרונית אשר נגרמת בדרך-כלל על ידי אורמיה כרונית. כך על-פי מחקר אמריקני חדש.

מחקרים שנערכו לאחרונה מעריכים כי לדלקת כרונית בצעירים עם מחלת כליות סופנית (end stage renal disease) המטופלים בהמודיאליזה תפקיד מרכזי בהתפתחות סיבוכים קרדיו-וסקולרים על רקע הסתיידות (calcification).

במחקר נכללו 13 ילדים בגיל ממוצע של 14.6 שנים עם מחלת כליות סופנית, שעברו המודיאליזה במשך 6 חודשים לפחות. רמות ציטוקינים לפני, 30 דקות ו- 24 שעות אחרי הדיאליזה, נמדדו בעזרת ELISA. רמות C-reactive protein (CRP) שימשו כמדד לדלקת הכרונית.

נרשמה עלייה משמעותית ב- TNF alpfa מ-  pg/ml5.8 ל- 9.7 ו- 9.5 pg/ml, לאחר 30 דקות ו- 24 שעות לאחר הדיאליזה, בהתאמה. עלייה נרשמה גם ברמת IL-1beta.

רמות CRP גבוהות, שהעידו על דלקת כרונית, נרשמו ב- 10 מהחולים. בנוסף היה מתאם בין רמות ה- CRP ובין מספר החודשים שהחולה טופל בדיאליזה, מה שהעיד על תפקידה של האורמיה ביצירת הדלקת הכרונית.

גם בציטוקינים מאוחרים יותר (IL-10 ו- IL-6) נרשמה עלייה, אולם ללא מובהקות סטטיסטית. החוקרים ראו בזאת עדות לכך שהדיאליזה לא תרמה להתפתחות הדלקת הכרונית.

החוקרים הסיקו כי ההמודיאליזה מביאה לתגובה דלקתית חריפה שחולפת וכי המצב הדלקתי הכרוני בילדים אלו קשור במצב האורמי ולכן ביעילות הדיאליזה. נדרש מחקר נוסף כדי להבין את הקשר בין הדלקת ובין הסיבוכים הקרדיו-וסקולריים ובכדי לבדוק אפשרויות טיפוליות דוגמת תרופות נוגדות דלקת, דיאליזה יומית והמודיאפילטרציה כרונית בילדים עם מחלת כליות סופנית, הם מסכמים.


J Pediatr 2003 Nov;143:5:653-7.

לידיעה ב- Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה