Apomorphine מסייע בטיפול בבעיות זקפה

מתוצאות מחקר ניסויי פרוספקטיבי מסוג open-label שפורסם לאחרונה עולה כי מתן יומי של apomorphine sublingual, SL, (שם מסחרי בארץ:Uprima) נמצא יעיל בטיפול בבעיות זקפה (erectile dysfunction, ED) ב-86% מתוך 15 הנבדקים שהשתתפו בניסוי. נכון להיום, נעשה שימוש במינון שנמצא מתאים להשגת זקפה יציבה מספיק בכדי לאפשר מגע מיני.  

החוקרים מסבירים כי ED היא בעיה שכיחה הקשורה לגיל. הם מדגישים כי הבעיה צפויה להשפיע על כ-350 מיליון גברים ברחבי העולם עד שנת 2025, ורק 20% מהם צפויים לפנות לקבלת טיפול. החוקרים מסבירים כי על-פי הידע הנוכחי המצוי בידיהם, טיפול יסיע להעלאת איכות החיים הן של המטופלים והן של בנות זוגם.

למחקר נרשמו 20 מטופלים בגילאי 27 עד 46 שנים (גיל ממוצע 37.5 שנים) בעלי היסטוריה של ED ומערכת יחסים יציבה הנמשכת 6 חודשים לפחות. למשתתפים היסטוריה של אי-יכולת להשיג ולהחזיק זקפה לפחות ב-50% מהניסיונות לקיום מגע מיני במהלך שלושת החודשים האחרונים.

כעבור שבועיים של סינון, 18 נבדקים השתתפו בניסוי שארך ארבעה שבועות ובמהלכם קיבלו על-פי דרישתם apomorphine SL במינון של 2 מ”ג שהועלה בעת הצורך ל-3 מ”ג כעבור שבועיים לטיפול. בשלושה נבדקים (16.7%) נצפה שיפור במתן הטיפול (p<.05). יתר 15 הנבדקים, שלא הגיבו לטיפול, המשיכו למתן יומי של 2 מ”ג apomorphine SL במשך שבועיים ואחריו מתן יומי של 3 מ”גapomorphine SL  במהלך שבועיים נוספים. מינון של 3 מ”ג ביום נמצא יעיל יותר לטיפול (p<.02) ולכל אחד מתחומי חיי המין שדורגו על-ידי המשתתפים בשאלון מותאם לכך. תופעות הלוואי שדווחו בשלושה נבדקים (23%), במהלך מתן 3 מ”ג ביום, כללו בחילה, סחרחורת וכאב ראש.  

למרות שכל הנבדקים היו hyperprolactinemic בתחית הניסוי, רמות הפרולקטין חזרו לתחום הנורמלי במהלך הטיפול  ב-apomorphine SL הן במינון של 2 מ”ג ליום (כמות של 4.7 ± 12.2 נ”ג/מ”ל), והן במינון של 3 מ”ג ליום (כמות של 5.3 ± 10.6 נ”ג/מ”ל), (p<.05), אך נשארו גבוהות במהלך הטיפול במינון שהועלה על-פי דרישה (כמות של 4.2 ± 24.3 נ”ג/מ”ל). לטענת הכותבים אין בכך הוכחה סיבתית. לדבריהם, ירידה ברמת הפרולקטין בנבדקים בעלי hyperprolactinemia בינונית לא יכולה ליצור באופן ישיר שיפור בתפקוד המיני.

החוקרים משערים כי עליה בפעילות הדופמינרגית בגרעינים הפארא-ונטריקולרים בשל הטיפול ב-apomorphine SL עשויה להיות הגורם הישיר לירידה ברמות הפרולקטין בסרום וכן לשיפור ב-ED. הם מסכמים כי Apomorphine שנספג דרך המוקוזה בפה מראה פעילות יוצרת זקפה. מתן כזה מהווה, לטענתם, אפשרות יעילה והגיונית לסובלים מ-ED.



Urology. 2003;62:922-927

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה