מטפורמין עשוי לשפר את השליטה המטבולית במתבגרים הסובלים מסכרת Type 1

מחקר חדש מעלה את האפשרות שטיפול במטפורמין (Metformin-Lipha) עשוי לשפר את האיזון המטבולי בחולי סכרת Type 1 שאינם מאוזנים.

חולים הסובלים מסכרת Type 1 סובלים בד”כ מירידה ברגישות הגוף לאינסולין במהלך גיל ההתבגרות עובדה הגורמת לירידה באיזון על אף העלאת מינון האינסולין.

המחקר בא לבדוק האם הוספת מטפורמין תשפר את השליטה ברמות הסוכר בקרב חולים אלו במהלך גיל ההתבגרות.

במחקר השתתפו 26 מתבגרים (מתוכם 18 בנות) שגילם הממוצע היה 16.9 אשר חולקו לשתי קבוצות, אחת קיבלה מטפומין P.O במינונים הולכים וגדלים: 500 מ”ג ליום בשבוע הראשון, 500 מ”ג פעמיים ביום ב-3 השבועות הבאים ו-1000 מ”ג פעמיים ביום עד סוף הניסוי שנמשך 3 חודשים. הקבוצה השניה קיבלה פלצבו.

בקבוצת המטפורמין נצפתה ירידה ב-HbA1c הממוצע מ-9.6% ל-8.7% (השינוי בעל מובהקות סטטיסטית). זאת לעומת קבוצת הפלצבו, בה לא היה שינוי מובהק (מ-9.5% ל-9.2%).

כמו כן נבדקה גם הרגישות לאינסולין באמצעות מבחן euglycaemic hyperinsulinaemic clamp, גם כאן נצפתה עלייה משמעותית בקבוצה שטופלה במטפורמין.

החוקרים הוסיפו שהשיפור הגדול ביותר בשני המדדים נצפה בקרב החולים עם העמידות הגבוהה ביותר לאינסולין ומכך הם הסיקו שמנגנון הפעולה המרכזי של מטפורמין בחולי סכרת Type 1 הוא שיפור הרגישות הפריפרית לאינסולין וזה בניגוד ל-סכרת Type 2 שם המנגנון העיקרי הוא הורדת ייצור הגלוקוז בכבד.

לא נמצא הבדל בין הקבוצות מבחינת שינוי במשקל הגוף או רמת השומנים בדם וכמו כן לא היתה ירידה במינון האינסולין שנדרש בחולים שקיבלו מטפורמין.

החוקרים סיכמו שהוספת מטפורמין לטיפול בחולי סכרת Type 1 היא אפקטיבית ובטוחה אך יש להמשיך ולבצע מחקרים בהיקף נרחב יותר ולמשך זמן רב יותר בנושא.

Eur J Endocrinol 2003 Oct;149:4:323-9

לידיעה בדוקגייד

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה