למעכב TNF-alpha אטנרצפט פוטנציאל בטיפול בסרטן שד גרורתי

נראה כי למעכב רקומביננטי של TNF-alpha, etanercept (Enbrel), פוטנציאל בטיפול בסרטן שד גרורתי, כך הציגו חוקרים בריטיים בכנס הבינלאומי על מטרות גנטיות וטיפולים לסרטן. אטנרצפט מאושר לטיפול במספר מחלות אוטו-אימוניות ביניהן דלקת פרקים ראומטית(RA).

ל- TNF-alpha חשיבות בפתוגנזה של סרטן השד עקב השפעתו על ייצור הציטוקין MCP-1 ועל פקטורים אנגיוגנטיים כגון VEGF, IL-6 ותימידין פוספורילז. האטנרצפט נקשר ל- TNF-alpha ומעכב את פעילותו הביולוגית.

בניסוי phase II נבדקו 16 חולות עם סרטן שד גרורתי מתקדם שלא הגיבו לטיפולים המקובלים. חציון הגיל היה 53. החוקרים ביקשו לבדוק את תגובת הגידול, רעילות התרופה ומידת הפעילות הביולוגית שלה.

החולות קיבלו 25 מ”ג של אטנרצפט פעמיים בשבוע בזריקה תת-עורית עד שתועדה התקדמות של המחלה. ניתן סך של 141.6 שבועות טיפול, עם חציון של 8.1 שבועות.

הסבילות לטיפול היתה טובה כאשר לא תועדו מקרי מוות או זיהומים חמורים הקשורים בטיפול. תגובה באתר ההזרקה נצפתה ב- 6 חולות, עייפות ב- 5 ואיבוד תאבון ב- 2. תופעות של בחילה, כאב ראש וסחרחורת הופיעו בחולה אחת לכל תופעה.

ניתוח מעבדתי הראה עלייה ב- TNF-alpha אימונוריאקטיבי תוך 24 שעות מתחילת הטיפול. תגובה זו נמשכה במשך כל זמן הטיפול. בנוסף נרשמה ירידה משמעותית ב- MCP-1 וב- IL-6.

החוקרים תיעדו תקופה קצרה בת 16.4 שבועות בה הושג ייצוב של המחלה בחולה אחת. בחולה, שסבלה מגרורות בכבד, אף נרשמה נסיגה קלה של המחלה.

החוקרים אומרים כי בעקבות התוצאות שהתקבלו הם מתכננים לנסות את האטנרצפט בחולות בעלות מחלה מתקדמת פחות, או בשילוב עם כימותרפיה.


[Study Title: A phase II trial of etanercept, a recombinant human soluble tumour necrosis factor receptor (p75) fusion protein in patients with metastatic breast cancer. Abstract B228]

לידיעה ב- Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה