טיפול יעיל בחולים עם Calcific Tendonitis של הכתף

מחקר אקראי שנערך לאחרונה מוצא כי תרפיה חוץ גופית ב-shock wave, הן בעוצמה גבוהה והן בעוצמה נמוכה, (ESWT), מסייעות לטיפול ב- calcifying tendonitis, אם כי ESWT בעוצמה גבוהה יעילה יותר.

מחקרים קודמים מצאו כי טיפול ב-calcific tendon בכתף באמצעות ESWT איננו יעיל, ולכן יעילות הטיפול במקרים כאלה איננה ברורה עדיין.

במחקר נבדק האם ESWT מונחה פלורסנציה משפר את התיפקוד, מפחית את הכאב ומפחית את משקעי הסידן בחולים עם calcific tendonitis כרונית בכתף.

למחקר נבחרו 144 נבדקים מתוך 164 חולים שהתנדבו אליו בשבע מחלקות אורטופדיות שונות בגרמניה ואוסטריה.

הנבדקים נבחרו באופן אקראי לעבור טיפול ב-ESWT בעוצמה גבוהה, בעוצמה נמוכה, או לעבור טיפול דמה. כל הנבדקים בכל הקבוצות קיבלו טיפול באותה כמות אנרגיה. הטיפול ניתן בשתי פעמים שבינהן מרווח של שבועיים ואחריו ביצעו הנבדקים פיזיותרפיה.

התוצאות נבדקו באמצעות סקאלה בתחילת הניסוי, כעבור 3 חודשים, 6 חודשים ו-12 חודשים. החולים התבקשו גם לדווח על כאבים ונבדקו ברנטגן בזמנים 3 חודשים, 6 חודשים ו-12 חודשים מזמן מתן הטיפול.  

כל 144 הנבדקים השלימו את הטיפול ומתוכם 134 נבדקים השלימו את המעקב למשך 6 חודשים. בהשוואה לקבוצה שקיבלה טיפול דמה, נצפה שיפור משמעותי בתוצאות שנמדדו אחרי 6 חודשים בקבוצות שטופלו ב-ESWT בעוצמה גבוהה ובעוצמה נמוכה (p<.001, בשתי ההשוואות). ואולם, בקבוצה שטופלה ב-ESWT בעוצמה גבוהה התוצאה אחרי 6 חודשים היתה טובה יותר משמעותית מאשר בקבוצה שטופלה ב-ESWT בעוצמה נמוכה  (p<.001).  

החוקרים מדווחים כי תוצאות דומות לאלו נמצאו בהשוואות שנערכו בזמנים 3 חודשים ו-12 חודשים מהטיפול. בנוסף – גם בדיקות הרנטגן שנערכו בזמנים 3, 6, ו-12 חודשים מהטיפול והדיווחים על כאבים תאמו את התוצאות שהתקבלו.

החוקרים מדווחים כי כעבור 6 חודשים המשקעים נעלמו לחלוטין ב-60% מהמטופלים שקיבלו טיפול ב-ESWT בעוצמה גבוהה . לדבריהם זוהי תוצאה גבוהה פי שלושה משיעור התפוררות המשקעים שנמדד בקבוצה שקיבלה טיפול דמה.  

החוקרים טוענים כי מחקרים נוספים דרושים בכדי לקבוע את הפרוגנוזה לטווח ארוך, וכדי לבדוק דרכי אלחוש פחות סיסטמטיות, כגון חסימה עצבית אזורית או אלחוש מקומי. הם מוסיפים כי יש גם להגדיר את הגבול המדויק בין טיפול ב- ESWT בעוצמה גבוהה לבין טיפול בעוצמה נמוכה.

JAMA. 2003:290;2573-2580

לידיעה במדסקייפ.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה