משפחה

הקרנה מכוונת במינון גבוה יעילה בחולי סרטן ריאות שאינם מתאימים לניתוח

על-פי תוצאות מחקר עתידי המצוי בשלב I, טיפול ב- Extracranial stereotactic radioablation עשוי להאריך חיי חולים בשלב I של סרטן ריאות מסוג non-small cell שהם חלשים ואינם מתאימים מבחינה רפואית לעבור ניתוח.

החוקר הראשי מסביר כי חולים בסרטן הריאות הסובלים מבעיות בריאותיות שונות לעיתים קרובות חלשים מדי לטיפול רגיל בהקרנה או לכניסה לניתוח. אך אפילו בחולים חלשים במיוחד לדבריו, הצליחו החוקרים להגביר את ההקרנה לרמה פוטנטית מבחינה ביולוגית

החוקרים בדקו את הטיפול ב-stereotactic radioablation בשימוש בתרפיה תלת-מימדית, המפחיתה את שטח הריאה הנחשף לטיפול. במחקר נכללו 37 חולים בגילאי 56 עד 91 שנים שסבלו מגידולים שבאופן טכני היה ניתן להסירם בכריתה. המעקב אחר החולים נמשך עד ששה חודשים. 

החוקרים כותבים במאמרם כי המינונים הועלו לרמות גבוהות מאוד, מעל לכל ניסוי שנערך בעבר, אך לא הגיעו מעולם למינון המקסימלי הנסבל. המינונים הכלליים שנבחרו נעו בין 2400cGy ל-6000cGy שניתנו בשלוש פעמים במרווחים לא ארוכים משמונה ימים. כל החולים השלימו את הטיפול שנרשם להם.

שיעור התגובה שנמדד היה 87%, וכלל תגובה מלאה ב-27%. שעור החולים שנשארו בחיים וללא המחלה במעקב של 15.2 חודשים בממוצע היה 50% ושעור החולים שנשארו בחיים בכלל היה 64%.

החוקר הראשי ציין כי עד כה טופלו 50 חולים במינונים של 6000 עד 6600cGy, ורק באחד מהם התרחשה חזרה מקומית של הגידול.

החוקרים מדווחים כי התפקוד הקרדיו-פולמונרי לא פחת באופן משמעותי בקבוצה כככל, ושינויים פיברוטיים מחמירים שהופיעו ב-25 חולים הקיפו חלק קטן בלבד מנפח הריאה כולה.

החוקר הראשי מאמין כי בחולים שבהם היכולת לבצע כריתה של הגידול היא גבולית, או שבהם ניתוח לא יוכל להסיר את הגידול במלואו, stereotactic radiotherapy היא אפשרות מועדפת.

בנוסף הוא ציין כי קבוצה אחרת של מועמדים לטיפול כזה כוללת חולים עם גידולים קטנים והיקפיים שהתגלו באמצעות סריקה ב-CT. לדבריו ביצוע ביופסיה בחולים אלה עלול להיות מסוכן יותר בשל תופעות הלוואי העלולות להופיע מאשר טיפול במינון גבוה של קרינה. 

Chest 2003:124:1946-1955

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה