שמירת משקל – טיפול מועדף בחולי סוכרת מבוגרים

שמירת משקל עשויה להיות התרפיה החשובה ביותר באנשים החולים בסוכרת מבוגרים, על-פי סקירה עכשוית שנערכה בארצות הברית.

השמנה וצבירת משקל יתר הם גורמי סיכון חשובים להתפתחות סוכרת מבוגרים ועשויים להשפיע באופן משמעותי על תוצאותיה בחולים שכבר אובחנו במחלה. השמנה מוכרת גם כגורם סיכון למחלת לב קורונרית (CHD), הגורמת ל-70% עד 80% ממקרי המוות בסוכרתיים. 

” לצערנו, רוב הגישות הפרמקולוגיות לטיפול בסוכרת תורמות לעליה במשקל כמו גם טיפול אינטנסיבי” כותב החוקר. תצפית זו הובילה לרעיון כי שמירת משקל צריכה לקבל עדיפות גבוהה יותר בטיפול בסוכרת באנשים עם עודף משקל.  

הכותבים סקרו ספרות רפואית על מנת לקבוע את ההשפעה של משקל עודף על הסיכון לחלות בסוכרת וב-CHD. בנוסף, הם ביצעו מטה-אנליזה ל-15 דו”חות המביאים נתונים לגבי 342 חולי סוכרת שמנים על מנת להעריך את התועלת שבאבדן משקל. 

לדברי הכותבים, מחקרים הנפרשים על אוכלוסיות מגוונות מראים כי השמנה עשויה להעלות את הסיכון לסוכרת פי 90. יתרה מכך, השמנה עשויה להעלות את הסיכון ל-CHD פי 6, וסוכרת היא גורם סיכון בלתי תלוי ל-CHD.

המטה-אנליזה חשפה כי באנשים שמנים עם סוכרת מבוגרים נמדדה ירידה של 9.6% במשקל הגוף ושל 25.7% ברמת הגלוקוז בפלסמה לאחר צום בעקבות דיאטה מוגבלת אנרגיה למשך 12 שבועות. שיפור נצפה גם בגורמי סיכון קרדיווסקולריים אחרים: ירידה ברמות כולסטרול LDL ו-HDL בשיעור של 11% ו-9.2% בהתאמה, ירידה ברמות טריגליצרידים בשיעור של 26.7%, ירידה בלחץ הדם הסיסטמי בשיעור של 8.1%, וירידה בלחץ הדם הדיאסטולי בשיעור של 8.6%.

“הדגש על שמירת משקל עשוי להיות המשימה הטיפולית החשובה ביותר עבור רבים מחולי הסוכרת הסובלים מהשמנה” מסכמים החוקרים, ומספקים המלצות כי סוכרתיים יגיעו וישמרו על ערך BMI של 25kg/m2 או למטה מכך.

דיאטה עשירה בפחמימות ובסיבים ומופחתת בשומן מומלצת כדי להגיע לערך ה-BMI הרצוי. הדיאטה הפופולרית המורכבת ממיעוט פחמימות וריבוי שומן איננה מומלצת שכן היא עלולה להעלות את ערכי הכולסטרול בסרום.

J Am Coll Nutr 2003 Oct;22:5:331-9

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה