גורמים שאינם גנטיים משפיעים על הסיכון של נשאיות למוטציות ב-BRCA1/2 לחלות בסרטן השד

על-פי מאמר שהתפרסם ב-24 באוקטובר ב-Science, השמנה ומיעוט פעילות גופנית אצל נשים בעלות מוטציות בגן ה- BRCA1 או BRCA2, מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן השד.

ידוע כי נשים בעלות מוטציות בגנים אלו הן בעלות סיכון מוגבר לסרטן השד והשחלה, אולם מידת הסיכון אינה ברורה. החוקרים, חברי ה- New York Breast Study Group, ערכו אנליזה גנטית לקבוצה של 1008 נשים ממוצא יהודי אשכנזי ולמשפחותיהן.

נמצא כי 10.3% מהנשים היו נשאיות לאחת משלוש המוטציות שנבדקו, ומחצית מהנשאיות היו צאצאיות למשפחות בהן הארעות המחלה אינה גבוהה. החוקרים בדקו גם קרובות משפחה של הנשאיות. הסיכון לחלות בסרטן השד היה 20% עד גיל 40, ו-80% עד גיל 80. 

אצל קרובות משפחה מדרגה שניה, שלישית ורביעית, אצלן אין מקרי סרטן שד במשפחה הקרובה, הארעות המחלה היתה זהה. לפי נתונים אלו הארעות משפחתית נמוכה, אין משמעותה סיכון מופחת. 

כדי לבטל את הפקטור הגנטי, השוו החוקרים בין נשאיות שנולדו לפני 1940, ובין אלו שנולדו אחרי שנה זו. הם מצאו כי בקבוצה השניה, כמו גם בכלל האוכלוסיה, חלה עלייה משמעותית בתחלואה (P<.0001).

נשאיות שהיו פעילות יותר גופנית בתקופת ההתבגרות, וכן נשים שמשקלן היה נמוך יותר בזמן תחילת הוסת ובגיל 21, פיתחו סרטן בגיל מאוחר יותר.

במאמר מערכת כותבות דר. אפרת לוי-להד, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ודר. שרון פלון, מ- Baylor Medicine College שבטקסס, כי ל-50% מהנשאיות כלל אין היסטוריה משפחתית של המחלה, וכי הגיע הזמן לערוך מחקרים שיעזרו להעריך את הכדאיות של ביצוע בדיקות סקר כלליות למוטציות ב-BRCA1/2.

Science 2003;310:643-646

לידיעה במדסקייפ.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה