משפחה

שיטת איבחון המבוססת על DNA מחזורי עשוייה להוות כלי איבחון יעיל ולא פולשני של סרטן הריאה בקרב מעשנים כבדים

שיטה חדשה לא פולשנית לאיבחון מוקדם של סרטן ריאה עשויה להיות  אפשרית הודות לשימוש במבחן DNA . כך מדווחים חוקרים איטלקים.

כידוע, החשיבות של איבחון מוקדם של סרטן ריאה היא קריטית להשגת טיפול אופטימלי, וככל שהגילוי מוקדם יותר שיעורי ההשרדות גבוהים יותר באופן משמעותי.

במקביל לשיפור בכלים דיאגנוסטיים, כמו CT, גישות ייחודיות נוספות מבוססות על סמנים מולקולריים עשויים להשיג איבחון מוקדם. ניתוח של מחזורי DNA בפלסמה הינה שיטה מבטיחה שהיא גם לא פולשנית ודורשת כמות מעטה של דגימת דם.

שימוש בשרשרת פולימרית בזמן אמת ומדידת התגובה (PCR ) מגבירה את נסיגת הטלומרס של גן הטרנסקריפטס (hTERT ) ומאפשרת מדידת מחזור ה- DNA בסרום.

החוקרת הראשית, גבריאלה סוזי, העריכה את הרגישות והספציפיות של מבחן ה- DNA הזה לצורך זיהוי ומדידה של סרטן ריאה ב-100 מטופלים עם סרטן ריאה של תאים לא קטנים (non-snall-cell lung cancer ) מול 100 נבדקים בקבוצת בקרה, המתאימים מבחינת גיל , מין והרגלי עישון.

נמצא כי למטופלים עם סרטן ריאה היה פי 8 ריכוז של DNA מחזורי בפלסמה מאשר בקבוצת הבקרה. (24.3 לעומת 3.1 מ”ג/מ”ל).

בנוסף, נמצא סיכון גבוה יותר לפתח סרטן ריאה של תאים לא קטנים בקרב בעלי הריכוזים הגבוהים של DNA מחזורי בפלסמה. נמצא גם שהגיל היה קשור לריכוזים גבוהים יותר של DNA מחזורי בפלסמה, אך לא נמצא שתדירות העישון או משכו, וכן מאפייני הגידול האחרים כמו נקרוסיס, תבנית גידול, חדירת לימפואידים היו קשורים לריכוז ה- DNA המחזורי בפלסמה .

מהמחקר ניתן ללמוד שמטופלים עם סרטן ריאה יש רמות גבוהות יותר של  DNA מחזורי חופשי בפלסמה בהשוואה לאנשים ללא סרטן ריאה שהם מעשנים כבדים.

המחברים מסכמים כי גישת מבחן ה- DNA עשוייה להוות כלי איבחוני מקדים חדש, לא פולשני לסרטן הריאה, בדומה לשיטות איבחון סרטן של אנשים הנמצאים בסיכון גבוה לפתח סרטן ריאה.  

J Clin Oncol 2003Sep 24

לדיווח ב- docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה