סיכון לממאירות נוספת במטופלים עם רטינובלסטומה תורשתית לא קשור ברדיותרפיה

 

הסיכון לממאירות ראשונית נוספת במטופלים עם רטינובלסטומה (Retinoblastoma) תורשתית שטופלו ברדיותרפיה, קשור ככל הנראה לגורמים גנטיים ולא נגרם כתוצאה מהקרינה, מדווחים חוקרים דניים.  

החוקרים בחנו מידע שנאסף ממעקב של 47 שנים אחר 266 מטופלים דניים עם רטינובלסטומה. החוקרים הציגו את תוצאות מחקרם ב- European Cancer Conferenceשנערך שבוע שעבר בקופנהגן.

החוקרים מצאו כי בקרב מטופלים עם רטינובלסטומה לא-תורשתית, הסיכון המצטבר לסרטן ראשוני נוסף ושיעורי התמותה היו דומים לסיכון באוכלוסייה הכללית, אך כאשר נבחנו מטופלים עם סרטן תורשתי, נמצא סיכון מוגבר בין אם קבלו טיפול בקרינה למחלה הראשונית ובין אם לאו. 

באופן כללי, הסוגים הנוספים של סרטן ראשוני שנצפו היו דומים לאלו באוכלוסייה הכללית באותה קבוצת גיל, מלבד מלנומה ממאירה, שבמחקרים קודמים נמצאה קשורה באופן מובהק לרטינובלסטומה. 

מתוך 236 המטופלים ששרדו את הגידול המקורי, 22 פיתחו ממאירות נוספת. כאשר נבחנו לפי דפוסי התורשה נמצא שהשכיחות של סרטן ראשוני נוסף היה 7 מתוך 148 בקבוצת עם רטינובלסטומה לא-תורשתית, לעומת 15 מתוך 88 עם הצורה התורשתית. שכיחות ממאירות נוספת בקבוצה זו היתה 25% והסיכון לתמותה היה 12%, שיעורים גבוהים משמעותית מאלו באוכלוסייה הכללית.

קרינה היא גורם קרצינוגני וכמובן שחשיפה לה כרוכה בסיכון, מציין ראש צוות המחקר ד”ר Jens Overgaard בראיון למדסקייפ, אך רוב המקרים של סרטן שניוני שנבחנו היו במטופלים שטופלו בשיטה הישנה של רדיותרפיה, kilovolt radiation, סוג זה של קרינה נספג במיוחד בעצמות וגרם למקרים רבים של אוסטאוסרקומה (osteosarcoma). כיום, שיטת הטיפול בקרינה ממוקדת הרבה יותר ודפוס הספיגה שונה, כך שלמעשה הסיכון נמוך באופן משמעותי.

מומחה לאונקולוגיה אוקולרית שהיה מעורב במחקר אמר לכתב מדסקייפ שבשל החשש לממאירויות משניות, רופאים רבים פנו לשיטות חלופיות, כמו טיפול בכמותרפיה וקריותרפיה, שבסופו של דבר לא השיגו תוצאות טובות יותר מבחינת טיפול בגידול תוך שמירה על גלגל העין.

ד”ר Jens Overgaard מסכם באומרו שלדעתו יש אירוניה בהתנגדות לשימוש בקרינה, שהינה טיפול מקומי ממוקד וגם אם היא כרוכה בבעיות מסויימות הן לפחות מוגבלות לאזור הטיפול, בעוד טיפול כמותרפי לצמצום ממדי הגידול משפיע על כל תאי גופו של מטופל עם ליקוי גנטי, ועשוי לגרום לתוצאות שליליות בטווח הארוך.

ECCO 12: Abstract 721. Presented Sept. 24, 2003

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה