שיטה יעילה לגילוי מוקדם של גרורות בסרטן הקיבה בשלב התחלתי

 

אנליזה של רמות ה- mRNAשל מספר סמני גרורות מאפשרים זיהוי של גרורות נוספות, שלא היו מזוהות באמצעים הרגילים, מדווחים החוקרים.

אחד הגורמים הקובעים את מדיניות הטיפול בקרצינומה של הקיבה הוא נוכחות גרורות בקשריות לימפה. דיסקציה ((dissection של קשריות הלימפה מומלצת לעיתים קרובות כאשר מתגלה סרטן הקיבה בשלב מוקדם עם גרורות לבלוטות.

ניתן לגלות גרורות בקשריות לימפה בעזרת היסטולוגיה רגילה או פתולוגיה תוך כדי הניתוח. עם זאת, חלק מהמיקרו-מטסטזות לא ניתנות לגילוי באמצעים אלו. אחת השיטות בעלות  רגישות וסגוליות גבוהה בגילוי מוקדם של גרורות בסרטן קיבה מוקדם היא reverse  – הRT-PCR- transcription-polymerase chain reaction , שיטה זו מודדת את רמות ביטוי ה-mRNA של סמני גרורות שונים.

חוקרים מאוניברסיטת Kanazawa ביפן העריכו את יעילות השימוש ב- RT-PCRבגילוי של מיקרו-מטסטזות בקשרית הזקיף (sentinel node) של חולים עם סרטן קיבה.

במחקר נכללו 35 מטופלים עם סרטן קיבה, מהם נלקחו ביופסיות מ-213 קשריות. קשריות לימפה מ-5 מטופלים “בריאים” שמשו כקבוצת ביקורת. כל קשרית נחצתה, עבור חצי אחד בוצעה בדיקת RT-PCR ובחצי השני נעשתה בדיקה היסטולוגית רגילה. 

בעזרת RT-PCR נבדקו הרמות של: cytokeratin-18 (CK-18), carcinoembryonic antigen (CEA), human telomerase reverse transcriptase (hTRT) ו-MUC-1.

בדיקה היסטולוגית רגילה הצליחה לאתר גרורות ב-3.8% קשריות, מ-5 מטופלים.  RT-PCR אישר את קיום הגרורות בכל הדגימות שהוזכרו וזיהה 17 גרורות נוספות שלא זוהו בשיטה היסטולוגית.

גרורות בקשריות נוספות נמצאו ב-2 מתוך 5 המטופלים החיוביים-היסטולוגית ובאחד המטופלים השלילי-היסטולוגית שהיה חיובי ל-CK-18. יש לציין שכל הקשריות הנגועות, שאינן קשריות זקיף, היו באותו lymphatic basin של קשריות הזקיף הנגועות.

החוקרים מסכמים כי כריתה של כל ה- lymphatic basinהמכיל קשרית זקיף עם גרורה היא דרישה מינימלית לריפוי חולים עם סרטן קיבה בשלב מוקדם, גם במטופלים עם גרורות שאינן מתגלות בשיטות היסטולוגיות.

Br J Cancer 2003 Aug 18;89:4:676-680

לידיעה המלאה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה