משפחה

מהירות הירידה בקצב הלב (ARR ) לאחר מבחן מאמץ היא גורם חיזוי חשוב לתמותה

התאוששות קצב דופק לאחר פעילות גופנית מנבאת תמותה במטופלים החשודים כסובלים ממחלת עורקים כלילית -( coronary artery disease (CAD , באופן המדוייק יותר, גם אם לוקחים בחשבון אנגיוגרפיה – כך קובע מחקר חדש המתפרסם ב- J Am Coll Cardiol  .

מספר מחקרים בחנו את יכולת הניבוי של התאוששות קצב לב (HRR ) , אך היה זה לא ברור אם HRR יכול לשקף באופן פשוט את נוכחות ה- CAD, מסבירים החוקרים את מטרת העבודה.

החוקרים, מקליבלנד, ארה”ב , מספרים לכתב רויטרס שלמעשה הם מצאו שה- HRR אינו משקף נוכחות של CAD , אלא מהווה סמן בלתי תלוי של סיכון לתמותה.

המחקר כלל קרוב ל- 3,000 מטופלים אשר עברו מבחן מאמץ שנועד לבחון קיום אפשרי של CAD . בכל הנבדקים, בוצעה גם אנגיוגרמה (צילום רנטגן של כלי הדם)לבבית תוך 90 יום מאז מבחן המאמץ.

HRR לא תקין הוגדר כירידה בקצב הלב של 12 פעימות או פחות במהלך הדקה הראשונה לאחר סיום מבחן המאמץ. לנבדקים אשר עברו אקו, נקבע מדד אי התקינות על פי ירידה הנמוכה מ-18 פעימות בדקה.

קרוב ל-30% מהמטופלים סבלו מ- HRR, אך רק 14% סבלו מ- CAD חמור במבחן האנגיוגפיה. במהלך 6 החודשים של מהעקב, נפטרו 11%  מהנבדקים. נמצא כי HRR לא תקין ו- CAD חמור היו מנבאי התמותה המדוייקים ביותר.

HRR ו- CAD היו קשורים ב- 60% ממקר המוות, ונוכחותם העלתה את הסיכון לתמותה ב-40% בהשוואה לנבדקים ללא מימצאים אלה.

מבחן ה- HRR הוא מבחן קל,פשוט וללא עלויות – ולכן מומלץ ביותר לעשות בו שימוש – מציעים החוקרים.

והשאלה המסקרנת – האם התערבות שתצליח לגרום לשיפור במדד ה- HRR (היינו לגרום לכך שמהירות ירידת הדופק לאחר מאמץ תהיה גבוהה יותר), תביא בהכרח גם להפחתה בתמותה, עדיין דורשת מחקרים התערבותיים נוספים לבירור נקודה חשובה זו, אשר עשוייה להוביל לגישות טיפוליות חדשות, ונקווה, שאף למבטיחות…

J Am Coll Cardiol 2003;42:831-841.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה