גלאוקומה – הקשר בין גלאוקומה ומשך החיים

מספר סקרים שבוצעו בארה”ב הצביעו על קשרים בין מחלות עיניים מסוימות והגדלת הסיכון לתמותה. הקשר בין גלאוקומה ומשך החיים לא נבדק בעבר, כיון שבין היתר העלות של מחקר כזה הינה יקרה יחסית היות וגלאוקומה שכיחה פחות מאשר ירוד או דגנרציה מקולרית. ב- Wisconsin Epidemiologic Study of Diabetic Retinopathy נמצא שמשך החיים של חולי סכרת עם היסטוריה של גלאוקומה או עם גלאוקומה רובאוטית קצר יותר בהשוואה לאנשים ללא גלאוקומה. ב- Framingham Eye Study cohort נמצא שלחץ תוך עייני של 25 מ”מ כספית או גבוה יותר, היסטוריה של טיפול בגלאוקומה או שניהם יחד היו קשורים למשך חיים קצר יותר. גם בנורבגיה דווח שמשך החיים של חולים שהיו מאושפזים עם גלאוקומה באוסלו, היה קצר יותר מאשר בכלל האוכלוסייה של נורבגיה.

במחקר הנוכחי נבדק לראשונה הקשר בין גלאוקומה ותמותה במדגם מייצג של מבוגרים בכל האוכלוסייה. (2) המחקר נערך על ידי חוקרים מהמחלקות לאפידמיולוגיה ובריאות הציבור, גניקולוגיה ומיילדות ועיניים של ביה”ס לרפואה של האוניברסיטה של מיאמי בפלורידה, ארה”ב. בוצעה בדיקה של התמותה בקרב המשתתפים ב- National Health Interview Survey בין השנים 1986 ו- 1994. בעקבות מחקר זה נאסף חומר על 116,796 מבוגרים בגיל 18 שנה או יותר. נבדקו התמותה מכל סיבה, וכן התמותה ממחלה קרדיו-וסקולרית והתמותה ממאירות.

מאוכלוסיית המחקר 1559 שהיוו 1.3% היו חולי גלאוקומה. כ- 19% מהמשתתפים עם גלאוקומה (303 אנשים) היו גם עם ליקויי ראיה. מאוכלוסית המחקר מתו 8,949 אנשים במשך מעקב ממוצע של 7 שנים. לאחר תיקון למשתנים כמו מין, גיל, גזע, מצב משפחתי והשכלה נמצא שמשתתפים עם גלאוקומה אך ללא פגיעה בראיה נמצאו בסיכון מוגבר למות בהשוואה למשתתפים ללא גלאוקומה. ממצא דומה נמצא גם לגבי משתתפים עם גלאוקומה ופגיעה בראיה. סיכון מוגבר לתמותה ממחלות קרדיו-וסקולריות נמצא עבור המשתתפים עם גלאוקומה, עם וללא פגיעה בראיה. סיכון מוגבר לתמותה ממאירות נמצא רק עבור המשתתפים עם גלאוקומה ללא פגיעה בראיה. קשרים אלה היו חזקים במיוחד עבור ממאירויות אשר ניתנות לאיתור באמצעות בדיקות סקר, כמו ממאירות של שד, צואר הרחם, מעי גס ופרוסטטה.

המסקנה של החוקרים היתה, שבקרב מבוגרים החיים בארה”ב, גלאוקומה קשורה לסיכון מוגבר לתמותה מכל סיבה וממחלה קרדיו-וסקולרית. הקשר בין גלאוקומה וממאירות לא היה עקבי ויכול היה לנבוע, לפחות בחלקו, הטיה הנובעת מאיבחון יתר של גלאוקומה במבוגרים שנמצאים במעקב רפואי בגלל בעיות רפואיות אחרות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה