משפחה

ריספרידון עלול להגביר את הסיכון לאוסטאופורוזיס בנשים סכיזופרניות פרה-מנפאוזליות

 

טיפול ב- Risperidoneעלול לגרום לירידה בצפיפות העצם בנשים סכיזופרניות פרה-מנפאוזליות, לעומת זאת טיפול ב-olanzapine, תרופה אנטי-פסיכוטית אטיפית נוספת, לא גורם לתופעת לוואי זו, מדווחים חוקרים בראשות ד”ר מרדכי וייס מביה”ח אסף הרופא.

תרופות אנטי-פסיכוטיות רבות, כולל ריספרידון, קשורות בהיפר-פרולקטינמיה, כמו כן נמצא שסכיזופרניה לכשעצמה קשורה בסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס.

על רקע עדויות אלו, השוותה קבוצת המחקר של ד”ר וייס את הפרופיל ההורמונלי וצפיפות העצם ב-12 נשים סכיזופרניות פרה-מנפאוזליות שטופלו בריספרידון לעומת 14 נשים שטופלו באולנזפין במשך כשנתיים. כל הנשים טופלו בעבר בתרופות אנטי-פסיכוטיות טיפיות.

רמת ה- prolactinהממוצעת היתה 25.9 ng/mL בקבוצת האולנזפין ו-123 ng/mL בקבוצת הריספרידון. לא היו הבדלים נוספים בפרופיל ההורמונלי.

מדידות העצם בהתאם לגיל בעזרת אולטרסאונד היו נמוכות יותר תחת טיפול בריספרידון ברדיוס ובאצבעות (phalanx), אך לא בטיביה. נמצא יחס הפוך בין Z scores באצבעות להפרשת deoxypyridinoline בשתן, דבר שמצביע על תחלופת עצם גבוהה במטופלות אלו. עם זאת, לא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות בצפיפות העצם כפי שנמדד על-ידי dual-photon absorptiometry של עמוד השדרה הלומברי ובצוואר הירך.

על אף שיש צורך בבחינה נוספת של התוצאות במחקרים פרוספקטיביים גדולים, ד”ר וייס ועמיתיו ממליצים לשלול הופעת אוסטאופורוזיס בנשים פרה-מנפאוזליות עם היפר-פרולקטינמיה שנגרמה בעקבות שימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות.

לידיעה במדסקייפ

J Clin Psychiatry 2003;64:761-766

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה