חסימה כפולה של ציר ה-( renin-angiotensin system (RAS מגינה על הכליות

חסימה כפולה של ה- RAS באמצעות חוסמי ACE והוספת ARB )  angiotensin II receptor blocker ) , מגינה על הכליות (renoprotective ) בקרב חולי סוכרת סוג 2 . זאת על פי מחקר כפול סמיות, ואקראי המתפרסם החודש ב- Diabetes Care .

על פי המחקר, הוספת תרופות מקבוצת ARB לטיפול קיים ב- ACE-I במינון מקסימלי, משיגות הגנה גבוהה יותר על הכליה תוך זמן קצר, ללא תלות בשינוי ברמות לחץ הדם של חולה הסוכרת.

 עד כה מחקרים רבים הוכיחו שחסימת ציר ה- RAS , אם ע”י ACE-I או ARB מפחיתות אלבומינוריה, מאיטות את התקדמות הפגיעה בתפקודי הכליות, ומשפרות תוחלת חיים.

מכיוון שה-ACE-I וה- ARBS חוסמים את ה- RAS באתרים שונים, ייתכן ששילובם ביחד ייצור הגנה כלייתית טובה יותר מאשר טיפול של כל אחד מהתרופות.

במחקר זה השתתפו 20 מטופלים עם סוכרת סוג 2 , יתר לחץ דם, ונפרופתיה. במהלך 8 שבועות קיבלו החולים candesartan (אטקנד) במינון של 16 מ”ג ליום ופלצבו, או lisinopril/enalapril 40 mg ופלצבו, או שילוב של שתי התרופות הפעילות.

ממוצע האלבומינוריה בטיפול מונותרפי של ACE-I היה 706 מ”ג/24 שעות, ולחץ הדם 138/72 , וה- GFR היה 77 mL/min . הוספת ה- candesartan הפחיתה את האלבומינוריה ב-28 מ”ג/24 שעות, ולחץ הדם ירד ב-3/2 מ”מ כספית. לא נמצא קשר בין הירידה באלבומינוריה ולחץ הדם. הוספת ה- candesartan הפחיתה גם את ה- GFR באופן לא משמעותי של 4 mL/min/1.73 m2 .

מגבלות המחקר הן חוסר יכולת להעריך השםעת פלצבו, מס’ נבדקים קטן, והבדלים במשך הטיפול בין המשתתפים השונים. 

 מכל מקום, בטווח הקצר מימצאי המחקר תומכים בגישה ששילוב ACE-I עם ARB הוא סינרגטי בהגנת הכליה כאשר משתמשים במינון מקסימלי של ה- ACE-I , בחולי סוכרת סוג 2 עם נפרופטיה. יש מקום למחקרים נוספים, גדולים וארוכי טווח יותר אשר יסייעו גם לאפיין את הפרטים אשר נהנים מחסימה כפולה של ה- RAS באופן משמעותי יותר מאחרים.

Diabetes Care. 2003;26:2268-2274

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה