Women are neglected when it comes to cardiac rehabilitation

יעל בארי, עורכת מדור סיעוד

נשים מוזנחות כשמדובר בשיקום לבבי

( Ray Higginson (2003

British Journal of Nursing vol 12 no 12 p731

מחלת לב היא הסיבה המובילה למוות בטרם עת באנגליה. בכל שנה 150000 איש סובלים מאוטם לבבי (MI ) . מחלת לב היא הסיבה העיקרית למות בנשים בעולם המתועש, כאשר MI הוא הסיבה הראשונה למוות בנשים מעל גיל 40. מטה אנליזה של מחקרים מצביעה על כך שסיכון של נשים למות במהלך שנתיים לאחר MI הוא כפול מזה של גברים.

מחלקת הבריאות טוענת כי תוכניות לשיקום לאחר MI צריכות להתקיים בשלב מוקדם, ולהתקיים באופן המשכי. זאת לאור עדויות מחקריות לכך שתוכניות אלו יכולות להפחית את מקרי התמותה לאחר MI וכן להפחית את אירועי התחלואה לאחר MI. כתוצאה מכך ישנו שיפור באיכות החיים של החולים.

בעיה מרכזית שזוהתה במחקר השיקום הלבבי היא חוסר הדבקות בעיקר של אוכלוסיית נשים מבוגרת בשיקום מסוג זה. רוב המחקר שנעשה בתחום מחלת לב או תוכניות לשיקום לבבי, התמקד בגברים. עדיין קיימת אמונה נפוצה כי מחלת לב היא בעיה שבעיקר גברים נתקלים בה.

נשים עצמן מפחיתות בהערכתן את הסיכון שלהן ללקות במחלת לב. צורת חשיבה דומה מצויה בצוותים רפואיים וסיעודיים. אמונות מוטעות אלו יכולות להיות הסיבה לכך שנשים יאובחנו ויטופלו כסובלות מבעיה לבבית בסבירות נמוכה יותר מאשר גברים.

מחקר שבדק מחלת לב בנשים הראה כי נשים יכולות להפיק תועלת במידה שווה לגברים מטיפול ושיקום לבבי.

על אף ששיקום לבבי מצוי במדיניות הממשלתית באנגליה, נשים עדיין מיוצגות פחות בכל התחומים הקשורים לשיקום הלבבי. שיקום לבבי הוא התערבות רב תחומית שעוצבה לשם שיפור איכות החיים לאחר MI וכן לשם הפחתת מקרי התחלואה והתמותה לאחר MI.

על אף המאמצים הגדולים שנעשו להעלאת המודעות לכך שמחלת לב הורגת אלפי נשים בכל שנה, ישנה סבירות פחותה לכך שנשים ירשמו לתוכניות שיקום לבביות, ואלו שמצטרפות לתוכניות השיקום נוטות לנשור מהן יותר. מחקר נוסף צריך להערך בתחום מחלת לב כיצד נשים סובלות ממנה, נושאות בה, מחלימות ממנה. על בסיס מחקר זה יוכלו לפתח תוכניות לשיקום לבבי המותאמות באופן ייחודי לנשים. תוכניות אלו עשויות לשפר את איכות החיים של כל הנשים הסובלות מ- MI.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה