המהלך הטבעי של קשריות תירואידליות

שכיחות קשריות תירואידליות עולה עם הגיל ומגיעה עד 50 אחוז באוכלוסייה בוגרת. העיבוד הראשוני הנחוץ הנו בדיקת TSH וביצוע FNA. במידה ושתי הבדיקות תקינות, מומלץ מעקב תקופתי, עם או ללא טיפול בתירוקסין.

במידה ומסתמנת הגדלה של הקשרית בבדיקת אולטרסאונד תקופתית, ה-Textbook ממליץ על כריתת הקשרית1, למרות מיעוט נתונים מדעיים התומכים בכך.

קבוצתו של 2Peter Reed Larsen מבי”ח Brigham and Women מדווח על נתונים רטרוספקטיבים אודות מעקב ממוצע בן 20 חודש ב-268 חולים עם 330 קשריות הגדולות מ-1.0 ס”מ אשר בדיקת ה-FNA שללה מחלה ממארת. המעקב כלל הערכה תקופתית של גודל הקשריות באמצעות אולטרסאונד ובדיקת FNA חוזרת בחלק מן המקרים.

בתום המעקב נמצא כי רק במקרה 1 מתוך 74 מקרים בהם בוצעה בדיקת FNA חוזרת נמצאו תאים ממאירים. הגדלה בגודל הקשריות אובחנה ב-89% מהקשריות הסולידיות ופחות מכך בקשריות הציסטיות. טיפול בתירוקסין לא שינה את קצב גדילת הקשריות.

המסקנות העיקריות ממחקר זה הנן שהמהלך הטבעי של קשריות תירואידליות הוא בכוון גדילה, אולם אין בכך להצביע על ממאירותן.

1. Ridgway E. Clinical evaluation of solitary thyroid nodules. In: Braverman LE, Utiger RD, eds. Werner & Ingbar’s The Thyroid. 8th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Williams; 2000:949-55.

2. Alexander EK, Hurwitz S, Heering JP et al. Natural history of benign solid and cystic thyroid nodules. Ann Intern Med 2003;168:315-8.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה