אופתלמולוגיה פדיאטרית – היחס בין האורך האקסיאלי של העין לשטח הדיסקה באמבליופיה אזוטרופית

הקשר בין היפראופיה, אזוטרופיה ואמבליופיה הינו קשר ידוע. אולם, לא כל החולים עם היפראופיה מפתחים אזוטרופיה ולא כל החולים עם אזוטרופיה מפתחים אמבליופיה. דווח בעבר שעיניים עם אמבליופיה אופיינו בשטח דיסקה מוקטן, אך אם העיניים האמבליופיות היו היפראופיות וקטנות יותר יתכן שהשטח המוקטן של הדיסקות לא היה יותר מאשר עוד ביטוי לעיניים קטנות. אי לכך הציעו לאמץ את היחס בין האורך האקסיאלי לשטח הדיסקה AXL/DA כאינדיקטור טוב יותר להקטנה אמיתית של שטח הדיסקה.

כדי לברר את הקשר בין היחס של האורך האקסיאלי לשטח הדיסקה באנשים עם היפראופיה ללא פזילה או אמבליופיה בהשוואה לחולים עם עיניים אזוטרופיות או אמבליופיות נערך מחקר רטרוספקטיבי. (5) נאספו הנתונים מבדיקות שגרתיות של חולים עם אזוטרופיה ואמבליופיה, חולים עם אזוטרופיה ללא אמבליופיה וכן חולים עם היפראופיה ללא פזילה או אמבליופיה.

במחקר נסקרו תוצאות בדיקה של 850 חולים מקליניקה פרטית שכללו מדידות אורך עין וצילומי דיסקה. מתוכם אותרו 122 אנשים היפראופיים אשר בכל אחת משתי העיניים הרפרקציה היתה היפראופיה גבוהה מ-2.00 דיופטריות.

התוצאות הראו שממוצע היחס AXL/DA היה 9.48 עבור הקבוצה עם היפראופיה לעומת 12.3 בקרב הקבוצה עם היפראופיה ופזילה. שממוצע היחס AXL/DA של העיניים האמבליופיות היה 15.24 ו- 13.67 בעין השניה שלא היתה אמבליופית. ההבדל היה סיגניפיקנטי מבחינה סטטיסטית. מכאן שהדיסקות של עיניים עם היפראופיה ופזילה (עם וללא אמבליופיה) היו קטנות יותר באופן משמעותי בהשוואה לעיניים היפראופיות ללא פזילה או אמבליופיה. בנוסף נראה שבחולים עם אמבליופיה, למרות ששתי העיניים היו בעלי יחס AXL/DA מוגבר, העין עם הראיה הירודה יותר היתה עם הפחתה רבה יותר בשטח הדיסקה.

שטח דיסקה קטן יכול להיות פקטור המסביר את תפקודי הראיה הפגומים בחולים עם אמבליופיה ואזוטרופיה. לרוב קיים יחס ישר בין שטח הדיסקה למספר הסיבים בעצב הראיה ויתכן שהמספר המופחת של סיבי העצב בעצב הראיה הוא ההסבר לחדות הראיה הירודה של העין האמבליופית והפגיעה בתפקודי הראיה של העין השניה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה