משפחה

טכניקות מיפוי מתקדמות מאפשרות לרופאים לזהות שלבי סרטן הערמונית

טכניקות מתקדמות של magnetic resonance imaging -MRI ברזולוציה גבוהה, מאפשרות כעת לרופאים להבחין בצורה מדויקת בין בליטות (nodes) שפירות או ממאירות של סרטן הערמונית. לטכניקה יש את הפוטנציאל לחדש את השיטה לקביעה עד כמה מתקדם הוא הגידול, כך על פי מחקר שנערך בארה”ב ובהולנד (למחקר ב-  New England Journal of Medicine 2003;348: 2491-9 ). 

 הגישה נשענת על פרטים וניתוח הדמייה על ידי מחשב ,ו-agent—magnetic nanoparticles חדש שמחפש אחר lymph nodes.  מחקר זה עוצב על מנת להראות האם פרוטוקול שהתפתח בבית החולים בארה”ב שבו נעשה הניסוי יכול לזהות גרורות של סרטן הערמונית ב-lymph nodes הבטניות. 

כל אחד מבתי החולים, בארה”ב ובהולנד, רשמו 40 מטופלים עם אבחנה של שלב קליני T1,T2, או T3 של סרטן הערמונית לפני ניתוח. כל המטופלים עברו MRI לפני ו-24 שעות אחרי מתן תוך- ורידי של  lymphotrophic superparamagnetic nanoparticles  (כ-2.6 מ”ג של ברזל לכל ק”ג משקל גוף). סה”כ של 334 lymph nodes עברו הדמייה. לאחר ההדמייה המטופלים קיבלו טיפול לסרטן הערמונית , שאצל רובם היה הסרת בלוטת הערמונית. ה-usual lymph nodes הוסרו לשם ניתוח פתולוגי.

בכל אופן, על בסיס תוצאות ההדמייה, הוסרו lymph nodes מתשעה מטופלים. מחקר ההדמייה הראה כי 271 מה-nodes שהוסרו היו שפירות. גרורות ניתנות לזיהוי נמצאו ב-63 nodes. תוצאות אלו אושרו בבדיקה פתולוגית. 45 מתוך 63 ה-nodes הממאירות היו כה קטנות, שלא היו מאובחנות כממאירות באמצעי הדמייה רגילים. בדיקה וניתוח כל אחת מה-nodes הראו כי הטכניקה החדשה היא בעלת רגישות גבוהה יותר מכל הדמייה אחרת.

לידיעה ב-BMJ ; 2003;326:1418 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה