Memo-Med : שירות חדשני לשיפור היענות החולה לטיפול התרופתי

מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות מוכיחים את מה שכל רופא ורוקח יודעים מזה זמן רב: הרבה אנשים, יותר מידי, אינם נוטלים את התרופות בזמן ובאופן שהוסבר להם.

האם זו שכחה ? נראה שלא רק. בסקירת המערכת “חוסר היענות- שאלה של בחירה” של מג’ שני רבינוביץ באתר הפרמקולוגיה היא מציגה מימצאים חדשים לפיהם ההיענות היא שאלה של בחירת החולה. ואולם, אין ספק שלגורם השיכחה, או חוסר מודעות מספקת תפקיד חשוב בהיענות הנמוכה של חולים לטיפול התרופתי הניתן להם.

להיענות הנמוכה תוצאות קשות: גם חשש לתופעות לואי קשות (למשל חולה שייטול NSAID’S לפני האוכל, או ייקח תכשיר שנוגד תכשיר אחר שבו הוא משתמש וכיו”ב), וגם כמובן פגיעה באיכות הטיפול התרופתי.

כיצד ניתן לשפר היענות זו ? שירות חדש שפותח בישראל, ולמיטב הידוע לנו, גם ראשון בעולם מציע פתרון אפשרי.

את השירות הנקרא Memo-Med פיתח אלכס ארגוב, איש מחשבים במקצועו.

“אחרי שקראתי חומר על בעיית חוסר ההיענות לטיפול, ושוחחתי אף עם מס’ אנשי מקצוע, היה לי ברור שפתרון שיתן תזכורת יומית קבועה, בשעה המתאימה עשוי לשפר משמעותית” מסביר ארגוב. “ומכיוון שכיום הזמינות  של התקשורת והטלפונים הסלולארים היא גבוהה ביותר, האמצעי היעיל והפשוט ביותר הוא לשלוח תזכורת טלפונית (קולית או SMS ). ”

קבוצת הפיילוט שנבחרה הייתה קבוצת נשים המשתמשות בגלולת היסמין למניעת הריון. כידוע, יש חשיבות רבה לכך שהגלולה תלקח מידי יום.

מימצאים ראשונים של הפיילוט שהחל לפני מס’ שבועות מראים תגובות מצויינות של המשתתפות בפיילוט. השירות נוח, מתזכר בזמן הנכון, ומבטיח מפני שיכחה.

להלן תוצאות ראשונות של סקר ראשוני שנערך בין משתמשות הגלולה למניעת הריון, יסמין:  לשאלה “האם מרוצה מהשירות ?” ענו 91% בחיוב, לשאלה “האם השירות תורם לשקט הנפשי שלך ?” ענו 83% בחיוב, ולשאלה “האם תרצי להמשיך בקבלת השירות ?” (יש לציין שהשירות בשלב זה ניתן למטופלות שרכשו כמות המספקת ל-3 חודשי טיפול בלבד, היינו כרוך באיזושהי “השקעה” כספית) , ענו 83% בחיוב. יש להעיר שמדובר עדיין בסקר קטן מבחינת מס’ המשתמשים, אבל המגמה בהחלט נראית מעודדת.

מעבר לתזכור עצמו, שירות ה- Memo Med מאפשר גם תזכור המטופל בהתוויות נגד, הוראות מיוחדות, או תרופות שיש להמנע מלהשתמש בהן ביחד עם התרופה הנדונה. בנוסף, המערכת מקבלת פידבק מהמטופל על כך שקיבל את ההודעה. אם המטופל לא יגיב ויאשר התזכורת, המידע יירשם ויבוצעו נסיונות נוספים לתזכר את המטופל, עד שיגיב ויאשר קבלת ההודעה.

פנינו למס’ רופאים מובילים  לקבלת חוות דעתם על השירות החדש:

פרופ’ דונחין (המתמחה בחקר בטעויות רפואיות) : “אני לא יודע אם תזכורת יומית תפחית מס’ טעויות בשימוש, אבל שווה לבדוק זאת על קבוצה של 100 מטופלים ולראות אם חל שיפור”

ד”ר דויד זכרוביץ (יו”ר איגוד רפואת המשפחה): “זה רעיון טוב מאוד שיכול בהחלט לעזור. מכיוון שמדובר בעיקר בחולים כרוניים, שהם גם מבוגרים, עדיף שהשירות יהיה בצורה של שיחה ממש, ולא הודעת SMS שלא בטוח שתקלט ותובן כיאות על ידיהם. ”

ד”ר שי בריל, (יו”ר איגוד הגריאטריה) סבור שהשירות יתאים פחות לאוכלוסיה גריאטרית “כבדה” שלה כבר בעיות שמע וראייה, וממילא גם אינה זמינה כל כך בטלפונים סלולארים. לאוכלוסיה מבוגרת בגילאים 65 עד 74 השירות עשוי להתאים לדעתו, וודאי שווה בדיקה ונסיון. ד”ר בריל מאמין שדווקא לאוכלוסיה צעירה יותר, שהיא פעילה מאוד, ניידת, עסוקה ושנמצאת בסיכון גדול יותר לשיכחה השירות יסייע. “אני לא בטוח שזו פריצת הדרך שתשנה את תמונת ההיענות לטיפול התרופתי באופן דרמטי, אבל כל מאמץ ושיטה שיכולים לסייע ולתרום להיענות ולשימוש נכון של תרופות, שווים ודאי שננסה ונבדוק אותם”.

עלות השירות לצרכן נעה בין 0 ש”ח לחודש (כאשר חברת התרופות משווקת התכשיר נוטלת על עצמה את כל העלות), לבין כ- 20 ש”ח לחודש- תלוי במס’ ההודעות היומיות המתקבלות.

נראה שמס’ חברות תרופות, בעיקר החברות המובילות, יעשו שימוש באפשרות זו, מכמה סיבות:

– השירות מגביר את היענות המטופל ומבטיח טיפול טוב יותר של התרופה

– הכמות הנצרכת תהיה בדר”כ גבוהה יותר בשימוש בהתאם להוראות

– מתן השירות מהווה ערך מוסף חשוב נוסף שמעניקה משווקת התכשיר לחולה, ולרופא. במקרים מסויימים, בעיקר אולי כשחלופות הטיפול הן תרופות זהות מבחינה כימית, (תרופות גנריות), העובדה שחברה מסויימת מעניקה את השירות למטופלים בתרופה שלה, עשוייה להטות את הכף מנקודת ראות הרופא (והרוקח) המעוניינים לספק למטופלים שלהם איכות גבוהה של טיפול.

– גם מנקודת ראות קופות החולים, הפעלת שירות כזה (בעיקר אם הוא ממומן על ידי החברות והמטופלים) תתרום לשיפור רמת הטיפול התרופתי, להפחתה של תופעות לואי ושיעורי הצלחות טיפול גבוהות יותר.

בקרוב, תופיע באתר באופן קבוע רשימת התרופות המספקות את שירות ה- Memo Med , ולציבור הרופאים תהיה אפשרות להפנות את החולים המתאימים לקבלת השירות.

למצגת המתארת את השירות – לחץ כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה