חוסר היענות – שאלה של בחירה

שני רבינוביץ’ , עורכת מדור רוקחות

חוסר היענות ללקיחת תרופות מרשם היא פעמים רבות החלטה מכוונת ולא תוצאה של שכחה. כך עולה מסקירה חדשה שנערכה על ידי חוקרים מבית הספר לרוקחות, אוניברסיטת לונדון, ופורסמה על ידי ה Task Force on Medicines Partnership .

חוסר היענות ללקיחת תרופות מהווה בעיה בכל התחומים הרפואיים, כולל טיפול בסרטן, דלקת פרקים ודיכאון, מניעת דחייה לאחר השתלת איברים והורדת הסיכון להתקפי לב ושבץ. קיימות עדויות לכך שעל אף הכנסתן לשוק של תרופות חדשות, נוחות יותר לשימוש ועם פחות תופעות לוואי, מטופלים רבים עדיין לא נוטלים אותן כפי שנרשם להם, גם כאשר יש לכך השלכות מסכנות חיים.

לתרופות הנרשמות למטרות מניעה סיכוי גבוה שלא יילקחו כפי שנרשם. ייתכן כי הסיבה היא שאנשים לא מרגישים מאוימים באופן מיידי, ובמקרים בהם המצב הוא ללא סימפטומים, כמו ביתר לחץ דם או רמות כולסטרול גבוהות, המטופלים לא מרגישים הטבה ברורה בזמן לקיחת התרופה.

גורמים הקשורים לירידה בהיענות כוללים:

* משטרי מינון מסובכים הדורשים מנות רבות במשך היום ומספר תרופות.

* תופעות לוואי לא רצויות.

* חששות בקשר ליעילות התרופה והתאמתה למצב.

* הכחשת מצב המחלה, במיוחד בקרב מטופלים צעירים.

* בלבול או קושי פיזי בלקיחת התרופה, במיוחד בקרב אנשים מבוגרים.

דרכים יעילות לשיפור רמת ההיענות משלבות חינוך, ותמיכה נפשית, מעשית והתנהגותית ולא מתן מידע בלבד. קיימות עדויות לכך כי תוכניות לטיפול עצמי, שעוזרות למטופל להעלות את תחושת הערך העצמי והביטחון העצמי מקדמות היענות טובה יותר ללקיחת תרופות.

על נותני השירותים הרפואיים לכבד את עצמאות המטופלים. המטופלים זקוקים לעזרה על מנת להגיע לידי החלטות מושכלות לגבי הטיפול בהם.

מידת ההיענות היא ערך קשה למדידה, במיוחד אם המטופלים חוששים לספר לרופאיהם את האמת. מחקרים עתידיים בתחום צריכים להעריך את התועלת בהתערבויות שמטרתן לשפר היענות , ואת התועלת הבריאותית המתקבלת לעומת העלות שלהן.

שיפור ביכולת טיפול עצמית ובהיענות יכול להועיל רבות למטופלים ולכלל האוכלוסייה.

מתן גישה טובה יותר למשגוח רוקחי, שילוב הערכת הטיפול התרופתי עם צורות נוספות של תמיכה למטופלים ולמטפלים מהווה את אחת הדרכים לשימוש טוב יותר ויעיל יותר בתרופות.

את הסקירה המלאה ניתן למצוא באתר medicines-partnership  (לחצו כאן)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה