קווים מנחים לאיזון יתר לחץ דם בחולי סוכרת

דר’ מרדכי וייס , עורך מדור אנדוקרינולוגיה

חולי סוכרת מפתחים במהלך חייהם סיבוכים מיקרו- ומאקרו-וסקולרים. בעוד שאיזון הדוק של הסוכרת מפחית בברור את שיעור הסיבוכים המיקרו-וסקולרים בחולי סוכרת מסוג 1 (DCCT) ומסוג 2 (UKPDS), הרי ההשפעה על ארעות סבוכים מאקרו-וסקולרים אינה חד משמעית.

כ-80% מחולי סוכרת מסוג 2 חולים במחלות מאקרו-וסקולריות או מתים מהן. מאחר ואיזון הדוק של הסוכרת אינו מונע מחלות אלו, קיים היגיון רפואי בהדגשת ההפחתה של גורמי סיכון למחלות קרדיו- וסקולריות בחולים אלו. מכל גורמי הסיכון, בעל החשיבות הרבה מכולם הינו יתר לחץ דם.

עקב כך, American College of Physicians סקר את הספרות הרפואית העדכנית בטיפול ביתר לחץ דם בחולי סוכרת מסוג 2 וגיבש את ההמלצות הבאות3:

1. איזון יתר לחץ בחולים אלו מביא לירידה בתחלואה ותמותה קרדיו-וסקולרית. תתכן גם הגנה בפני סיבוכים מיקרו-וסקולרים.

2. ערך לחץ הדם שיש לשאוף אליו הוא 135/80. קיימת עדות מדעית כי הורדה הדרגתית של לחץ הדם הדיאסטולי ל-80 ממ”כ עדיפה על פני הורדה פחות אינטנסיבית (HOT study). לא נבדקה ההשפעה של הורדת לחץ הדם הדיאסטולי מעבר לכך. מידת ההפחתה הרצויה של ערכי לחץ הדם הסיסטולי לא נבדקה בצורה מבוקרת. בהמשך ללחצי הדם הסיסטולים שהושגו במחקר ABCD מומלץ לשאוף ל- 135 ממ”כ.

3. טיפול הבחירה הראשון בחולים אלו הינו תיאזיד. זאת, למרות השפעתו השלילית על איזון הסוכרת ומשק הליפידים. אלטרנטיבה שוות ערך לתיאזיד, כתרופה מהקו הראשו,ן הנה ACE inhibitor (מחקר ALLHAT). טיפול ב-Angiotensin-receptor blockers מוכח בחולים עם היפרטרופיה של חדר שמאל (מחקר LIFE). שימוש ב-Calcium-channel blockers רצוי רק כתוספת לתכשירים אחרים. יתר על כן, קיימת הוראת נגד לטיפול בתכשירים אלו אצל חולי סוכרת בסמוך לאירוע כלילי.

למרות זאת, העובדות המדעיות, המציאות הקלינית מראה שמרבית חולי הסוכרת אינם מגיעים לערכי יתר לחץ הדם המומלצים גם בשילוב של שלוש או ארבע תרופות 3.

1. New Engl J Med 1993;329,977

2. Lancet 1998;352,837

3. Ann Inetrn Med 2003;138,593

.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה