The impact of mental processing and pacing on spine loading

דר’ אורי גבעון , עורך מדור אורטופדיה

KG Davis PhD, WS Marras PhD, CA Heaney PhD, TR Waters PhD, P Gupta MD.

Spine, 27:2645-2653; 2002.

מאמר זה מציג עבודה ניסיונית מעניינת שסקרה את השילוב של עומס גופני ומחשבתי על עומסים בעמוד השדרה. העומס הכלכלי והחברתי של כאבים בגב תחתון ידוע ומוכר, ול-80% מהעובדים תהיה לפחות אפיזודה אחת במהלך החיים עם שכיחות שנתית של 17.6%. השכיחות של כאבי גב גבוהה יותר באנשים העוסקים בעבודה פיזית אך ההשפעה המדויקת של פקטורים הקשורים לכאבים אינה ברורה. ברור כי יש השפעה לתנאים הפיזיים בעבודה, למבנה הגוף ולכושר הגופני, לעומס נפשי וחברתי ולמאפייני אישיות, אך הקשר ביניהם אינו ברור. מחקרים קודמים בדקו כל אחד מהגורמים לחוד, ולא את השילוב ביניהם.

עם התקדמות החברה, יש מספר רב יותר של מקצועות הדורשים ריכוז מחשבתי במקביל לעבודה פיזית. מחקרים הגיעו לתוצאות סותרות ביחס להשפעה של ריכוז מחשבתי על כאבים בגב תחתון, ומצב זה מצביע על אינטראקציה עם גורמים נוספים כמו קצב העבודה, מידת העומס הנפשי היכולת האישית, הסיכוי לכישלון ועוד. קצב עבודה מהיר יכול לגרום לכאבי גב עקב עליית העומס הפיזית, וכן דרך עליית העומס הנפשי, יצירת סביבת עבודה מונוטונית וירידה בשביעות הרצון. מבנה האישיות והמין גם הם גורמים להבדלים בתגובה לעליית העומס.

שיטות – החוקרים בדקו את העומס הנגרם בעת עבודת העמסה המתבצעת בתנאים ועומסים פיזיים ומחשבתיים משתנים. הם השתמשו ב-60 מתנדבים (30 גברים ו-30 נשים) ללא כאבי גב בשנה האחרונה. המתנדבים עברו הערכת אישיות לפני הניסוי. הם נדרשו להעמיס ארגזים במשקל 11.4-6.8 ק”ג מרצועת העמסה למדף לא סימטרי בסיבוב של 90 מעלות. העומס המחשבתי נוצר על ידי מתן פקודה קולית להעמסה על אחד משני המדפים או על ידי דרישה מהעובד להקליד מספר בן 8 ספרות למחשב שייתן לו את יעד הקופסה (מצב עיבוד מנטלי). בוצעו מספר ניסיונות שבחלקם נדרש העובד להניח את הקופסה במקום מדויק (דרישה מסובכת), ובחלקם במקום לא מדויק (דרישה פשוטה), וכן בוצעו ניסיונות בקצב משתנה.

בעת הניסוי עמדו המתנדבים על לוח כוח (Force plate) שמדד את העומס המופעל על ידי הגוף בהעמסה, תנועות הגב נמדדו על ידי מד זווית חשמלי ופעילות השרירים על ידי EMG עם אלקטרודות עוריות.

תוצאות – גם לדרישות המנטליות וגם לקצב העבודה היתה השפעה על העומס על הגב. כאשר נדרש העובד לבצע פעולה מסובכת עלה העומס עוד יותר. פעולה מסובכת תחת מצב עיבוד מנטלי הביאה לעליה בכוחות גזירה צדדיים של N 160, בכוחות גזירה סגיטליים של N 80 ובכוחות דחיסה של N 700 מעל לפעולה הפשוטה. העלאת הקצב העלתה אף יותר את כוחות הגזירה. ביצוע מספר פעולות יחד היה גורם משפיע נוסף.

העלייה בעומס על הגב היא תוצאה של שינויים בקינטיקה וקינמטיקה של עמוד השדרה, וכן כקב עליה של תנועות השרירים. עליה בפעילות השרירים נצפתה בזמן העלאת קצב ההעמסה, ופעילות מסובכת העלתה את רמת פעילות כל השרירים.

העומס אצל כל הנשים היה גדול יותר מאשר אצל כל הגברים, אך הבדלים גדולים יותר נמצאו אצל נבדקים בעלי מאפייני אישיות שונים.

דיון – המחקר הראה בצורה ברורה כי קיימים קשרים בים הגורמים המזוהים השונים לכאבים בגב התחתון. עליה בקצב העבודה העלתה את הלחץ על הגב, אך לא כמו הצורך בפעילות מחשבתית מסובכת בו זמנית. כל אחד מהגורמים הביא לעליה בעומס, אך שילוב שלהם כמו עליית הקצב תחת פעילות מחשבתית מאומצת הביא לעלייה משמעותית בהרבה. המחברים מציינים כי ככל ששליטת הנבדק בתפקיד פחתה עם עליית הקצב, עלתה פעילות השרירים תוך ירידת השליטה בתנועה, תוך עליית “המחיר” שמשלם הגב לעמוד בפעילות.

נשים חוו עליית עומס גדולה יותר, בעת פעילות מחשבתית מאומצת, והשערת מחברי המחקר היא כי הם התאמצו יותר בביצוע המטלה הפיסית עקב ממדי הגוף הקטנים יותר. ממצא זה מתאים לעבודות אפידמיולוגיות המראות עליה גבוהה יותר בשכיחות כאבים בגב תחתון בעת פעילות מחשבתית מאומצת אצל נשים. ההבדלים בין סוגי האישיות השונים היו בולטים, אך הפוכים מאילו שדווחו במחקר אחר שנערך בתנאים שונים. כנראה שהתגובה של כל סוג אישיות משתנה לפי התנאים הנכפים עליה בעת המאמץ.

יתרונותיו של מחקר זה הם במספר הגדול של המתנדבים ובמודל הביומכני המדויק. מחקר זה הוא ראשוני בלבד, ויש להרחיב שיטה זו לתפקידים שונים, לקבוצות גיל שונות ולסוגי אישיות שונים, על מנת שנוכל להבהיר את קשרי הביניים בין כל המרכיבים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה